15 oznak problemów z porzuceniem u dorosłych

15 oznak problemów z porzuceniem u dorosłych Samoświadomość

Czy straciłeś bliską osobę w wyniku nieoczekiwanego rozstania lub śmierci… i miałeś poczucie, że nigdy nie otrząsnąłeś się po jej odejściu?

Czy doświadczasz uczucia niepewności, zazdrości, wściekłości, niepokoju lub obsesyjnych myśli, gdy jesteś w bliskiej przyjaźni lub intymnym związku?

Może sabotujesz związki, przez co się rozpadają? A może jesteś zbyt kontrolujący?

Wszystko to są oznaki problemów związanych z porzuceniem u dorosłych… i wynikają one z niefortunnych doświadczeń z dzieciństwa.

Czym są problemy z porzuceniem?

Problemy z porzuceniem mają swoje korzenie w lęku i są uważane za rodzaj zaburzeń lękowych. Jednak zaburzenie to nie jest uznawane przez specjalistów medycznych czy klinicznych za odrębny problem zdrowia psychicznego czy samodzielną jednostkę chorobową.

Jest to raczej grupa zachowań związanych z lękiem przed utratą… najczęściej przed utratą związku lub czyjąś śmiercią.

Osoby, które wykazują oznaki problemów związanych z porzuceniem, osiągnęły ten etap, ponieważ ich myślenie i zachowania zostały wzmocnione przez uwagę poświęcaną im przez innych.

Mogą też nie być w stanie tworzyć trwałych związków… a nawet podejmować wysiłki, by odpychać od siebie ludzi.

Przyczyny problemów związanych z porzuceniem mają swój początek w dzieciństwie i są wielorakie. Najczęstsze przyczyny problemów z porzuceniem to:

  • Śmierć bliskiego przyjaciela lub członka rodziny
  • Odmowa miłości lub porzucenie przez rodzica
  • zmuszanie w dzieciństwie do zachowywania się jak dorośli

Utrata bliskiej osoby, na przykład dziadka, we wczesnym okresie życia może wywołać u dziecka prawdziwe spustoszenie, ponieważ zaczyna ono kwestionować własną śmiertelność.

Rodzice, którzy się rozwodzą, mogą wywołać u dzieci poczucie opuszczenia, które utrzymuje się przez całe życie… zwłaszcza gdy jedno z rodziców decyduje się opuścić rodzinę, by założyć nową.

Dzieci instynktownie zwracają się do rodziców i członków rodziny po uwagę i miłość, ale dorośli nie zawsze zapewniają im te rzeczy.

Często też samotni rodzice oczekują od swoich dzieci, że wezmą na siebie znacznie więcej odpowiedzialności, niż powinno to mieć miejsce w młodym wieku, co powoduje, że dziecko czuje się winne lub zawstydzone… niezależnie od tego, czy jego rodzice rozwiedli się, czy owdowieli.

Teraz, kiedy omówiliśmy niektóre z przyczyn problemów z porzuceniem u dorosłych, przedstawię listę 15 charakterystycznych oznak, które są powszechnie kojarzone z tym zaburzeniem.

15 symptomów problemów z porzuceniem u dorosłych

1. Wchodzenie i utrzymywanie niezdrowych związków

Niezdrowy związek to taki, w którym dochodzi do przemocy słownej lub fizycznej. Może się w nim również pojawiać nadużywanie narkotyków i/lub alkoholu.  Może to być jedno i drugie.

Ktoś, kto ma problemy z porzuceniem, będzie wchodził w takie związki… mimo świadomości, że osoba, którą wybrał, raczej nie będzie dobrym partnerem życiowym.  I mimo że o tym wie, pozostaje w związku, ponieważ jej strach przed samotnością jest silniejszy niż chęć odejścia.

2. Tendencja do zbyt szybkiego przywiązywania się

Wiąże się to ze zbyt szybkim zbliżeniem się do nowego przyjaciela lub partnera romantycznego.

W przypadku przyjaźni pojawia się silne pragnienie bycia z nimi przez cały czas i robienia jak najwięcej fajnych rzeczy.

W przypadku romantycznego partnera pojawia się chęć głoszenia uczuć miłości i głębokiego przywiązania, zanim one rzeczywiście powstaną. To może odstraszyć niektórych ludzi… a jeśli tak się nie stanie, mogą oni również mieć problemy.

Osoby z problemami związanymi z porzuceniem często „czepiają się”, mając nadzieję, że uda im się zatrzymać tę osobę w swoim życiu jak najdłużej.

Może to być także oznaką współuzależnienia.

3. Lubienie ludzi

„O zadowoleniu ludzi mówimy wtedy, gdy dana osoba mówi „tak” na wszystko… nawet jeśli nie leży to w jej najlepszym interesie.  Osoba lubiąca ludzi zrobi wszystko, aby uszczęśliwić innych, tak aby związek trwał nadal, pomimo tego, z czego być może będzie musiała zrezygnować, aby cały czas mówić „tak”. Zadowolenie z siebie może być również wyczerpujące psychicznie i fizycznie.

Osoby tego typu mogą zdecydować, że muszą zapłacić za wystawne prezenty lub przedmioty, za które nie otrzymają zwrotu pieniędzy.  Mogą chcieć pokazać komuś, że dobrze się bawią, nawet jeśli nie podoba im się, na czym to polega.

Osoby lubiące dogadzać innym mogą również przeciążać swoje ciało ponad miarę, poświęcając zbyt wiele czasu na pomaganie innym, zamiast dbać o siebie.

4. Zazdrość o związki innych ludzi

Dzieje się tak, gdy znasz szczęśliwą parę lub masz przyjaciela, który jest w świetnym związku, a nie potrafisz znaleźć w sobie siły, by w pełni się z tego cieszyć.

Zamiast tego możesz znajdować powody, by krytykować ich związek lub oceniać go negatywnie. Albo po prostu pragniesz tego, co mają inni, stając się skrajnie zazdrosny.

To normalne, że można trochę pozazdrościć komuś wspaniałego związku, ale kiedy te uczucia przeradzają się w urazę, jest to jedna z oznak problemów z porzuceniem.

5. Niechęć lub brak chęci do pełnego zaangażowania się w związek

Pragnienie posiadania związku istnieje, ale jakaś część Ciebie powstrzymuje się przed pełnym związaniem się z partnerem.

Wymyślasz sobie wymówki, dlaczego nie powinieneś się bardziej zaangażować, ignorujesz szczere uczucia… i przedwcześnie rezygnujesz ze związku, ponieważ myślisz, że wiesz, iż w końcu się on skończy.

6. Poczucie, że nie zasługujesz na miłość

Poczucie bycia porzuconym przeplata się z poczuciem straty.

Kiedy ukochana osoba opuszcza nas lub odchodzi, mamy poczucie, że już nigdy nie będziemy kochani w ten sam sposób. A jeśli już znajdziesz kogoś, kto cię kocha, masz wrażenie, że nie potrafisz zaakceptować jego uczuć. Jakby to musiał być sen.

Przekonujesz siebie, że nie jesteś wystarczająco dobrą osobą, by zasłużyć na ich miłość i często odpychasz ich od siebie, by znaleźć ją gdzie indziej.

7. Unikanie intymności emocjonalnej

Korzenie tego problemu są podobne do poczucia bycia niegodnym miłości… ale tym razem unikasz zagłębiania się w tę część siebie, która pozwala ci w pełni związać się emocjonalnie z partnerem.

Prawdopodobnie na pierwszy rzut oka przyznajesz, co czujesz do danej osoby, i mówisz każdemu, kto zechce słuchać, że ją kochasz… ale wewnętrzny głos mówi, żeby nie sięgać głębiej. Flagi są podniesione.

Zauważysz też, że zawsze jesteś pierwszą osobą, która opuszcza związek, aby chronić siebie. To klasyczny mechanizm obronny.

8. Niepewność i zwątpienie w siebie/niska samoocena

Brak poczucia bezpieczeństwa i zwątpienie w siebie brzmią na papierze jak jedno i to samo, ale w rzeczywistości są różne… choć powiązane.

Brak pewności siebie to brak wiary w siebie, natomiast zwątpienie w siebie to przekonanie o własnej wartości lub formułowanie ostatecznych, negatywnych stwierdzeń na swój temat.

Oznacza to, że brak pewności siebie wiąże się z negatywnymi myślami na temat tego, jak ktoś inny postrzega Twój wygląd lub inteligencję.

Natomiast zwątpienie w siebie wiąże się z własnymi myślami o tym, że jesteś brzydki, głupi, niezdarny itp. To zjawisko znane jest również jako niska samoocena.

9. Zazdrość lub myśli o niewierności ze strony partnera

Czasami jest to uważane za paranoję, ponieważ obsesyjnie boisz się, że twój partner cię zdradza.  Do tego stopnia, że możesz go od siebie odpychać.

Uważasz, że partner jest niewierny, nawet jeśli nie dał Ci żadnego powodu… ani nie ma żadnych czerwonych flag, które wskazywałyby na to, że partner faktycznie Cię zdradza.

Część tego schematu myślenia wynika z przekonania, że nie jest się wystarczająco dobrym dla partnera… więc musi on szukać sposobu na wyjście z tego związku.

W końcu myśli te mogą doprowadzić do przytłaczającego i ciągłego poczucia, że partner cię zdradza, a żadne racjonalne lub rozsądne wyjaśnienia nie są w stanie przekonać cię, że jest inaczej. Prowadzi to do paranoi, która może zniszczyć związek.

10. Trudności z zaufaniem innym

Dotyczy to wszystkich osób z Twojego kręgu towarzyskiego, nawet rodziny.

Myślisz, że ufasz ludziom, ale nie zdajesz sobie sprawy, że ufasz im tylko na tyle, na ile możesz ich rzucić.

To normalne, że masz pewne podejrzenia, że ktoś nie zrobi tego, co mówi, ale z czasem zwykle to mija. Na zaufanie trzeba sobie zasłużyć. Udowodni swoją lojalność.

Ciągłe podejrzewanie, że ktoś zamierza zrobić ci coś złego, nie jest normalne, zwłaszcza gdy ta osoba była konsekwentna i zawsze robiła to, co obiecała.

Ta nieufność wynika z przekonania, że każdy, kogo kochasz lub lubisz, odejdzie od ciebie… więc po co zawracać sobie głowę wiarą w to, że jest godny zaufania?

11. Nie potrafisz tolerować długich okresów rozłąki

Czy czujesz się samotna i niespokojna, gdy twój partner wyjeżdża na dłuższy czas?

Na przykład wyjeżdża na kilka dni w podróż służbową, a Ty nie możesz się doczekać jego powrotu? A może po prostu wychodzi na noc z przyjaciółmi i zaczynasz się niepokoić?

Im dłużej nie ma Cię fizycznie w pobliżu partnera i/lub Twoje rutyny są zaburzone, tym bardziej angażujesz się w negatywne schematy myślowe, takie jak te.

Czujesz, że nie możesz wytrzymać bez niego.

Stajesz się wtedy przygnębiony.

Stajesz się irracjonalny.

Zastanawiasz się, czy wszystko z nimi w porządku.  Czy mieli wypadek, czy Cię zdradzają itp.

12. Nadmierne kontrolowanie

Jest to sytuacja, w której czujesz, że musisz kontrolować każdy aspekt związku.

Kiedy czujesz potrzebę, by ludzie żyli według Twoich standardów… tylko dlatego, że uważasz, że to zapewni im bezpieczeństwo.  I blisko siebie.

Myślisz w ten sposób, że jeśli zapewnisz im bezpieczeństwo, będą żyli dłużej. I nie stracisz ich z własnej winy.

Tymczasem ignorujesz fakt, że im bardziej jesteś kontrolujący, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziesz odpychał od siebie ludzi.

13. Wybieranie partnerów, którzy są niedostępni emocjonalnie

Partnerzy niedostępni emocjonalnie to tacy, którzy z różnych powodów nie chcą się zaangażować w związek.

Powody te mogą obejmować bycie już w związku małżeńskim, przechodzenie przez separację lub rozwód… albo po prostu nie są zainteresowani poważnym romantycznym związkiem w tym momencie.

Wybierasz takich partnerów, bo czujesz, że możesz mieć satysfakcjonującą relację fizyczną, a jednocześnie nie musisz wkładać żadnego wysiłku, by nawiązać więź na poziomie emocjonalnym. To niezobowiązujące randki w najgorszym wydaniu.

14. Sabotaż związku

Wywołujesz kłótnie, doszukujesz się błędów, rzucasz fałszywe oskarżenia i mówisz wszystko swojemu partnerowi lub przyjacielowi, byle tylko odszedł.

W głębi duszy wiesz, że tak naprawdę nic złego nie dzieje się w tym związku… ale nie ufasz, że ta druga osoba pozostanie przy tobie, więc postanawiasz wypchnąć ją ze swojego życia na własnych warunkach.

Zamiast jednak być szczerym wobec siebie i swojego przyjaciela lub partnera, angażujesz się w myśli i działania, które zrzucają winę na drugą osobę, by przekonać siebie, że podjąłeś właściwą decyzję, odsuwając ją od siebie.

15. Obwinianie siebie za rozstania

Kiedy zawodzi przyjaźń lub partnerstwo, całą winę za rozstanie bierzesz na siebie.

Nie jesteś w stanie dostrzec prawdziwej prawdy o sytuacji.  Oznacza to, że możesz nie zdawać sobie sprawy, że problemy ze zgodnością nie były wyłącznie twoją winą… ale i tak będziesz tak myśleć.

Nie jesteś też w stanie dostrzec, że Twój były miał własne problemy, które ostatecznie doprowadziły do rozpadu związku, czy to romantycznego, czy platonicznego.

Końcowe refleksje na temat oznak problemów z porzuceniem

Pamiętaj, że problemy związane z porzuceniem są rodzajem zaburzenia lękowego… choć nie stanowią samodzielnej diagnozy.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz większy problem ze zdrowiem psychicznym, który służy jako siatka bezpieczeństwa dla tych problemów z porzuceniem.

Nie jest to przyjemna myśl do rozważenia… ale może być czymś, o czym warto porozmawiać ze specjalistą od zdrowia psychicznego. Znalezienie drogi do zdrowego stanu umysłu wymaga wiele pracy, ale jesteś jej wart.

Może to być jedyny sposób na nawiązanie zdrowych relacji z ludźmi, których naprawdę kochasz i na których ci zależy.

Rozpoczynając swoją podróż w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, dlaczego myślisz i działasz w taki sposób, w jaki działasz, powinieneś poświęcić trochę czasu na ćwiczenia z zakresu zdrowia psychicznego, które pomogą Ci wydobyć się z negatywnych wzorców myślenia.

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl