Czy interesuje Cię, dlaczego i jak ludzie kupują jedne produkty, a nie inne? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak przekazy medialne wpływają na wybory zakupowe klientów? Jeśli tak, to być może zainteresuje Cię rozwijająca się dziedzina znana jako psychologia konsumencka.
Psychologia konsumencka to dziedzina, która bada, w jaki sposób nasze myśli, przekonania, uczucia i percepcje wpływają na to, jak kupujemy i odnosimy się do towarów i usług.
Jedna z formalnych definicji tej dziedziny opisuje ją jako „badanie jednostek, grup lub organizacji oraz procesów, które wykorzystują do wyboru, zabezpieczenia, wykorzystania i pozbycia się produktów, usług, doświadczeń lub pomysłów w celu zaspokojenia potrzeb oraz wpływu tych procesów na konsumenta i społeczeństwo”.
Psychologowie konsumenccy badają, jak proces podejmowania decyzji, perswazja społeczna i motywacja wpływają na to, dlaczego kupujący kupują pewne rzeczy, a nie inne. W tym przeglądzie zawodu dowiesz się więcej o tym, czym zajmują się psychologowie konsumenccy i gdzie pracują.
Nauka o zachowaniach konsumenckich
Według Society for Consumer Psychology, Division 23 of the American Psychological Association, psychologia konsumencka „stosuje teoretyczne podejścia psychologiczne do zrozumienia konsumentów”.
Pole to jest często uważane za podspecjalność psychologii przemysłowo-organizacyjnej i jest również znane jako psychologia zachowań konsumenckich lub psychologia marketingu. Psychologowie konsumenccy badają różne tematy, w tym:
- Jak konsumenci wybierają firmy, produkty i usługi.
- Procesy myślowe i emocje stojące za decyzjami konsumentów.
- Jak zmienne środowiskowe, takie jak przyjaciele, rodzina, media i kultura wpływają na decyzje o zakupie.
- Co motywuje ludzi do wyboru jednego produktu zamiast drugiego.
- Jak czynniki osobiste i różnice indywidualne wpływają na decyzje zakupowe ludzi.
- Co mogą zrobić marketerzy, aby skutecznie dotrzeć do swoich docelowych klientów.
Czym zajmują się psychologowie konsumenccy
Więc co dokładnie robi typowy psycholog konsumencki? Ci profesjonaliści odgrywają kluczową rolę nie tylko w pomaganiu firmom w zrozumieniu, czego chcą i potrzebują ich klienci, ale także w pomaganiu sprzedawcom w promowaniu i wprowadzaniu na rynek ich produktów i usług dla nabywców.
1. Prowadzenie badań rynkowych
Ponieważ firmy muszą zrozumieć swoich konsumentów, aby opracować produkty i kampanie marketingowe, które przemawiają do ich grupy docelowej, psychologowie konsumenccy często spędzają dużo czasu, aby dowiedzieć się więcej o tym, co sprawia, że kupujący tykają. Często wiąże się to z określeniem grupy docelowej dla danego produktu, w tym płci, wieku i statusu społeczno-ekonomicznego typowego klienta.
Następnie psycholog konsumencki może rozpocząć badania nad typami produktów i przekazów marketingowych, które przemawiają do tych typów nabywców.
2. Opracowanie komunikatów marketingowych
Inni psychologowie konsumenccy mogą skupić się na marketingu społecznym, czyli na tym, jak idee i komunikaty rozprzestrzeniają się wśród grup. Badacze mogą być zainteresowani uzyskaniem informacji o produkcie lub ważnym przesłaniu dotyczącym zdrowia publicznego.
Nauka o tym, jak przekonania i postawy rozprzestrzeniają się wśród grup, może pomóc organizacjom dowiedzieć się, jak lepiej dotrzeć z przekazem i zachęcić do marketingu szeptanego.
3. Badanie postaw i zachowań konsumentów
Psychologowie konsumenccy często prowadzą badania, aby dowiedzieć się więcej o zachowaniach nabywców. Wspólne metody badawcze stosowane przez tych specjalistów obejmują eksperymenty, ankiety telefoniczne, grupy fokusowe, bezpośrednie obserwacje i kwestionariusze.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w swoim życiu uczestniczyłeś w co najmniej jednym badaniu rynku. Są one często przeprowadzane przez telefon, ale mogą być również przeprowadzane online lub za pośrednictwem poczty bezpośredniej. W ankiecie konsumenci są często proszeni o opisanie swoich dotychczasowych zachowań zakupowych, czynników, które wpłynęły na ich decyzje oraz przyszłych planów zakupowych.
Badacze zazwyczaj zbierają również szczegółowe informacje na temat płci, wieku, rasy, wykształcenia i aktualnej sytuacji finansowej każdego respondenta. Tego typu informacje mogą być bardzo przydatne, ponieważ pozwalają badaczom szukać wzorców i dowiedzieć się więcej o tym, kto kupuje określone produkty.
Na przykład, za pomocą ankiety badacze mogą odkryć, że kobiety w wieku od 30 do 45 lat, których dochód w gospodarstwie domowym wynosi od 50 000 do 100 000 dolarów, są najbardziej skłonne do zakupu określonego produktu lub usługi. Wiedząc to, mogą następnie rozpocząć projektowanie kampanii marketingowych skierowanych do tej grupy docelowej.
Wymagania dotyczące edukacji i szkoleń
Jakiego rodzaju szkolenia potrzebujesz, jeśli chcesz zostać psychologiem konsumenckim? Większość stanowisk na poziomie podstawowym w dziedzinie psychologii konsumenckiej wymaga co najmniej tytułu licencjata z psychologii.
Praca na poziomie podstawowym z tytułem licencjata zazwyczaj wiąże się z planowaniem, prowadzeniem i interpretowaniem wyników kampanii badań rynkowych.
Osoby zainteresowane bardziej zaawansowanymi stanowiskami lub nauczaniem na poziomie uniwersyteckim będą potrzebowały tytułu magistra lub doktora w dziedzinie związanej z psychologią konsumencką. Takie opcje stopni obejmują psychologię ogólną, psychologię przemysłowo-organizacyjną, marketing i studia konsumenckie.
Jeśli jesteś zainteresowany zostaniem psychologiem konsumenckim:
- Skup się na braniu kursów, które zbudują twoje zrozumienie ludzkiego zachowania, marketingu, psychologii społecznej, osobowości i kultury.
- Weź kursy z zakresu reklamy i marketingu.
- Weź udział w kursach dotyczących metod eksperymentalnych, w szczególności projektowania eksperymentalnego i statystyki.
Opcje kariery
Ścieżka kariery, którą ostatecznie wybierzesz, będzie w dużej mierze zależała od Twoich zainteresowań i wykształcenia. Na przykład, jeśli interesujesz się prowadzeniem badań teoretycznych i nauczaniem, rozważ zdobycie stopnia doktora, aby móc prowadzić kursy i oryginalne badania na uniwersytecie. Jeśli wolisz pracować w obszarze takim jak badania rynku, reklama lub sprzedaż, stopień licencjata może być wystarczający.
Inne opcje pracy obejmują działanie jako konsultant dla prywatnych firm lub pracę dla agencji rządowych.
W takich miejscach pracy psychologowie konsumenccy mogą być poproszeni o wykonanie szerokiego zakresu obowiązków, w tym kampanie marketingowe rozwoju, badania trendów kupujących, projektowanie reklam w mediach społecznościowych lub analizowanie statystyk.
Słowa końcowe
Zrozumienie tego, co sprawia, że ludzie kupują rzeczy, które kupują, jest czymś więcej niż tylko zgadywanką. Firmy zatrudniają teraz psychologów konsumenckich, aby naukowo ocenić decyzje i wybory swoich klientów. Następnym razem, gdy spojrzysz na reklamę lub weźmiesz udział w ankiecie konsumenckiej, rozważ rolę, jaką psychologowie konsumenccy mogli odegrać w opracowaniu tych wiadomości i kwestionariuszy.