Jak napisać list z prośbą o przebaczenie, aby odnaleźć wewnętrzny spokój

Jak napisać list z prośbą o przebaczenie, aby odnaleźć wewnętrzny spokój Konflikty

Jestem pewien, że zgodzisz się ze mną, gdy powiem, że wiele relacji w twoim życiu wiąże się z konfliktami, małymi i dużymi.  Wiele razy w życiu zranią Cię czyjeś słowa lub czyny.  A jeśli jesteś taki jak ja, konflikt jest czymś, bez czego mógłbyś żyć.  Zazwyczaj nie jest on przyjemny, a czasami może sprawić, że jedna lub obie strony pozostaną urażone.  W skrajnych przypadkach może doprowadzić do zakończenia związku lub przyjaźni.

Przebaczenie jest kluczem do zapomnienia o przeszłości.  Pomoże Ci otrząsnąć się z bolesnych wspomnień, przezwyciężyć negatywne nastawienie, które Cię powstrzymuje, i ogólnie rzecz biorąc, sprawi, że staniesz się szczęśliwszym człowiekiem.  A kiedy nauczysz się przebaczać, będziesz mógł znów przejąć pełną kontrolę nad swoim życiem.

Jednak dla wielu ludzi przebaczenie jest trudne do wykonania.  Bez względu na to, czy musimy wybaczyć komuś innemu, czy sobie za popełniony błąd, dla wielu z nas trudno jest odpuścić i wybaczyć.

W tym artykule opowiem o tym, jak ważne jest przebaczenie, dlaczego warto napisać list do osób, które nas skrzywdziły, a następnie jak stworzyć taki list.

Co to jest przebaczenie?

Czym dokładnie jest przebaczenie i jak można je uzyskać?  Przebaczenie zostało zdefiniowane jako „świadoma, celowa decyzja, by uwolnić się od uczucia urazy lub zemsty wobec osoby lub grupy, która cię skrzywdziła, niezależnie od tego, czy rzeczywiście zasługuje ona na przebaczenie”.  Ważne jest jednak, aby pamiętać, że przebaczenie nie oznacza wybaczenia lub usprawiedliwienia przewinień z przeszłości.  To po prostu decyzja o porzuceniu goryczy, urazy i gniewu.

Dlaczego trudno jest przebaczyć?

Wielu osobom trudno jest przebaczyć komuś, kto nas skrzywdził.  Często mamy w głowie przekonanie, że jeśli nie przebaczymy komuś innemu, to on będzie cierpiał.  Postrzegamy nieprzebaczenie jako formę kary za to, co ta osoba nam powiedziała lub zrobiła.  Jest to sposób na odwzajemnienie krzywdy i przejęcie kontroli nad sytuacją. A kiedy druga osoba nie chce wziąć odpowiedzialności za swoje czyny lub upiera się, że nie zrobiła nic złego, często nadal wstrzymujemy się z przebaczeniem.  Co więcej, kiedy przebaczamy, może nam się wydawać, że oznacza to, iż nie mamy nic przeciwko temu, co zrobiła druga osoba.

W przebaczeniu nie chodzi jednak o drugą osobę.  Chodzi o ciebie.  Chodzi o znalezienie spokoju z tym, co się stało.  Jest to decyzja, aby pozwolić przeszłości być tym, czym była, i uwolnić się od niej, żyjąc w chwili obecnej. Chodzi o pragnienie uwolnienia się od bólu i ciężaru ciągłego zmagania się z nim.

Skutecznym sposobem na wybaczenie komuś (lub sobie) jest napisanie listu przebaczającego, który pomoże odnaleźć wewnętrzny spokój.  Wyrażenie swoich emocji na papierze pozwala im żyć poza sobą.  Możesz tchnąć życie w swoje emocje.

Pomyśl o kimś w swoim życiu, komu musisz przebaczyć za coś, co zrobił lub powiedział, a co wywołało w tobie złość lub ból.  A może jest coś, co sam zrobiłeś, a co chciałbyś sobie wybaczyć.  (Napisanie listu do samego siebie z prośbą o wybaczenie może mieć również dużą moc).

Przed napisaniem listu

Pierwszym krokiem w pisaniu listu o przebaczeniu jest przypomnienie sobie wydarzenia, w którym zostałeś źle potraktowany przez drugą osobę.  Pomyśl o swoich relacjach z tą osobą przed tą sytuacją. Czy był to dobry związek?  Czy kochałeś tę osobę?  Następnie przypomnij sobie, jak się czułeś w trakcie zdarzenia i po nim.

Wyobraź sobie, jak czuła się ta druga osoba w tej sytuacji i dlaczego mogła się tak czuć.  Postaraj się pamiętać, że jest ona człowiekiem i ma wady.  Wszyscy je mamy.  Co takiego działo się w jej życiu, że zachowała się w tak krzywdzący sposób?  Jakie potrzeby starali się zaspokoić?  Jakie niepewności i lęki odczuwali?

Jaka jest intencja Twojego listu?

Kolejną rzeczą, którą należy rozważyć, jest określenie intencji listu.  Jeśli chcesz sprawić, by druga osoba poczuła się źle, przyznać się do winy lub powiedzieć „przepraszam”, to nie są to dobre powody do pisania listu.

Przed napisaniem listu zastanów się, jakie są jego intencje. Przed napisaniem listu powinieneś być naprawdę gotowy do przebaczenia.

Jeśli jednak piszesz list o przebaczeniu, aby odnaleźć wewnętrzny spokój i uwolnić się od gniewu i urazy, to prawdopodobnie jesteś gotowy, aby napisać ten list.  Zanim napiszesz list, powinieneś być naprawdę gotowy do przebaczenia.

Pisanie listu

Ważne jest, by list przybrał formę fizyczną, abyś mógł poczuć emocje.  Weź więc do ręki długopis i kartkę papieru.

Dobrym pomysłem może być napisanie najpierw wstępnego szkicu listu o przebaczeniu.  Przelej na papier wszystkie swoje myśli – cokolwiek przyjdzie Ci do głowy – i nie powstrzymuj się.  Napisz słowa, które opisują twoje emocje i myśli związane z tym wydarzeniem, zarówno wtedy, gdy miało ono miejsce, jak i w czasie po nim.

Możesz zawrzeć w nim informacje o tym, co doprowadziło do zdarzenia, opis tego, co się stało, jak się czułeś podczas zdarzenia i po nim, jaka była Twoja rola w tej sytuacji, a także co można było zrobić inaczej.

Można poświęcić czas na introspekcję i zastanowić się, czy druga osoba naprawdę chciała nas zranić, czy też po prostu miała inne spojrzenie na sytuację.   Zastanowić się, co działo się w tym czasie w jej życiu.  Z czym się zmagała.  Co musiałaby zrobić, aby naprawdę jej wybaczyć.

Można też dołączyć oświadczenie, że wybaczyło się drugiej osobie.  To może pozwolić na naprawienie relacji.  Pamiętaj jednak o ostatecznym celu listu o przebaczeniu, którym jest odnalezienie wewnętrznego spokoju.  Poproś bliskiego przyjaciela o przejrzenie listu, aby upewnić się, że nie jest on krzywdzący i nie obwinia drugiej osoby.

Przykład listu przebaczenia

List o przebaczeniu może mieć następującą treść:

„Bardzo mnie zraniłeś, kiedy nie przyszedłeś na moje przyjęcie urodzinowe.  Powiedziałaś, że przyjdziesz, a ja poczułam, że nie jesteś moją przyjaciółką. Poczułam, że nie zależy Ci na mnie i nie szanujesz mnie na tyle, by być ze mną szczerym.  Wiem, że nigdy nie rozmawiamy o tym, co nas zraniło, i to dobrze. Nie ma takiej potrzeby. Nie ma sensu ponownie roztrząsać tego, co zrobiłeś.  Ale mnie skrzywdziłeś.  I przez długi czas trzymałam w sobie ten gniew.  Pozwoliłem, abyś to ty był najlepszy.  Ale dziś to się skończy.

Dziś pochodzę z miejsca, w którym panuje miłość, życzliwość i przebaczenie.  Nie myślę zbyt często o tym, co zrobiłeś, ale kiedy to robię, po prostu odpuszczam.  W moim życiu nie mam czasu na myślenie o krzywdzie.

Zrobiłeś to, co zrobiłeś, ponieważ w danym momencie byłeś w swoim życiu. Może byłeś smutny, zły, pełen nienawiści lub urazy!  Może przeżywałaś trudny okres w swoim życiu albo nie kochałaś siebie.  Tak naprawdę nie wiem. I nie obchodzi mnie to w tym momencie.  Przeszłość jest przeszłością i należy ją tam zostawić.  Ja decyduję się żyć w teraźniejszości.

W ciągu ostatnich kilku lat odkryłam wiele rzeczy: miłość do samej siebie, szacunek dla samej siebie, przebaczenie, życzliwość, wdzięczność i spokój.

Nie mogę zmienić przeszłości i tego, co zrobiłeś, więc postanawiam zostawić to za sobą, wybaczyć ci i iść dalej”.

Warto zastanowić się nad swoją rolą w tym konflikcie.  Jeśli byłeś winny jakiegoś wykroczenia lub powiedziałeś coś, czego żałujesz, możesz zawrzeć przeprosiny w swoim liście o przebaczeniu.

Czy powinieneś wysłać ten list o przebaczeniu?

To, czy wyślesz swój list z przebaczeniem, zależy wyłącznie od Ciebie.  Zanim podejmiesz decyzję, usiądź i przypomnij sobie, jaki był prawdziwy cel napisania listu o przebaczeniu.

Napisanie listu o przebaczeniu miało pomóc Ci odnaleźć wewnętrzny spokój.  To było dla Twojego zdrowia psychicznego – nie dla drugiej osoby.  Odczekaj kilka dni i spójrz na swój list ponownie. Jeśli uznasz, że wysłanie go przyniosłoby Ci korzyść, możesz to ponownie rozważyć.

Końcowe przemyślenia na temat listów przebaczenia

Pamiętaj, że list z przebaczeniem nie rozgrzesza drugiej osoby z popełnionych przez nią czynów ani nie sprawia, że są one w porządku.  Ale uwalnia cię od bólu, który w sobie nosiłeś i od ciężaru ciągłego zmagania się z nim.

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl

Adblock
detector