6 sposobów, by poczuć się lepiej w swojej pracy

6 sposobów, by poczuć się lepiej w swojej pracy Zarządzanie stresem

Jeśli każdego ranka zaczynasz z obawą iść do pracy, może to poważnie odbić się na Twoim szczęściu i samopoczuciu. Nawet ludzie, którzy kochają swoją pracę, od czasu do czasu są znudzeni, sfrustrowani lub niezadowoleni z jej aspektów. W innych przypadkach, ludzie mogą doświadczać wypalenia zawodowego lub niezadowolenia z kultury pracy.

Co możesz zrobić, jeśli jesteś niezadowolony ze swojej pracy? Oczywistym rozwiązaniem jest rozważenie zmiany pracy, ale nie zawsze jest to możliwe.

6 sposobów, aby poczuć się lepiej w swojej pracy

Na szczęście są rzeczy, które możesz zrobić, aby poczuć się lepiej w swojej pracy już teraz.

1. Skup się na pozytywach

Nawet jeśli istnieją aspekty Twojej pracy, które obciążają Cię psychicznie, możesz poczuć się lepiej w swojej pracy skupiając się na rzeczach, które lubisz.

  • Jakie zadania w pracy sprawiają Ci największą przyjemność?
  • Czy są pewne rzeczy, które chciałbyś robić częściej w tej pracy?
  • Czego uczysz się ze swojej pracy?

Szanse są, że można myśleć o co najmniej kilka rzeczy, które lubisz o swojej pracy. Użyj ich jako punktu wyjścia do znalezienia sposobów na rozwój zawodowy.

Jeśli są pewne rodzaje zadań, które lubisz wykonywać bardziej niż inne, zapytaj, czy możesz częściej podejmować te obowiązki. Podejmowanie nowych wyzwań może być również sposobem na uczynienie pracy bardziej interesującą i może pozwolić Ci zmusić się do nauki nowych rzeczy.

Nawet jeśli Twoja obecna praca nie jest czymś, co chcesz robić na zawsze, może być okazją do nauki, rozwoju i odkrywania innych kierunków kariery.

2. Rozpocznij dzień we właściwym nastroju

Badania sugerują, że pracownicy, którzy rozpoczynają dzień w dobrym nastroju, są bardziej produktywni i pozytywnie nastawieni przez cały dzień. Jeśli więc zaczynasz dzień ze strachem przed pracą lub w kiepskim nastroju, są duże szanse, że reszta dnia nie pójdzie lepiej.

Chociaż możesz nie być w stanie zmienić niektórych aspektów swojej pracy, możesz upewnić się, że masz na co czekać każdego ranka.

  • Spróbuj posłuchać swojego ulubionego podcastu w drodze do pracy.
  • Upewnij się, że spędzisz przynajmniej kilka minut na zewnątrz, aby zaczerpnąć świeżego powietrza.
  • Ciesz się ulubionym napojem, takim jak filiżanka kawy lub herbaty.

Po prostu posiadanie porannego rytuału może zapewnić poczucie komfortu, aby uspokoić swoje ciało i umysł przed rozpoczęciem dnia pracy.

3. Unikaj negatywnych emocji

Nawet jeśli lubisz pracę, którą wykonujesz, uczestnictwo w toksycznym miejscu pracy może sprawić, że poczujesz się nieszczęśliwy i niespokojny. Być może nie jest możliwe, abyś całkowicie zmienił kulturę firmy, ale są pewne rzeczy, które możesz zrobić, aby upewnić się, że twoje środowisko pracy jest bardziej pozytywnym miejscem. Kilka rzeczy, które możesz zrobić:

  • Unikaj plotek w miejscu pracy.
  • Skup się na pomaganiu kolegom, a nie na konkurowaniu z nimi.
  • Staraj się przekierować negatywną rozmowę.
  • Pracuj nad rozwiązywaniem problemów, zamiast narzekać.

Jeśli zauważysz, że w pracy są pewne osoby, które sprowadzają cię na ziemię lub próbują nakłonić do angażowania się w toksyczne zachowania, zrób wszystko, aby zdystansować się od tych osób.

4. Wprowadzaj zmiany tam, gdzie możesz

Trudno jest być szczęśliwym w swojej pracy, jeśli zadania, nad którymi pracujesz każdego dnia, słabo pasują do Twojej osobowości i preferencji. Na przykład, jeśli jesteś osobą, która rozwija się pracując niezależnie, może to być frustrujące, jeśli zawsze wymaga się od Ciebie pracy w grupach roboczych.

Badania wykazały, że gdy istnieje niedopasowanie pomiędzy osobą a jej pracą, wypalenie zawodowe jest powszechne.

Chociaż możesz nie być w stanie zmienić charakteru swojej pracy, możesz poszukać sposobów na lepsze dostosowanie pracy do swoich preferencji. Na przykład, jeśli zazwyczaj pracujesz w samotności, ale lubisz interakcje społeczne, możesz poszukać sposobów na pracę nad większą ilością projektów grupowych lub przenieść swoje miejsce pracy do obszaru, gdzie będziesz mieć możliwość częstszych rozmów z innymi.

Takie kroki mogą nie tylko zminimalizować wypalenie – mogą zwiększyć Twoje samopoczucie, motywację i radość z pracy.

5. Spersonalizuj swoje miejsce pracy

Możliwość spersonalizowania swojego miejsca pracy może mieć pozytywny efekt psychologiczny. Nawet niewielkie zmiany mogą pomóc Ci poczuć się lepiej w miejscu, w którym spędzasz większość dnia.

Badania wykazały, że osoby pracujące w otwartych przestrzeniach biurowych mają mniejszą motywację, wyższy poziom stresu, mniejszą produktywność i mniejszą koncentrację. Brak prywatności, zwiększone rozproszenie uwagi i wysoki poziom hałasu sprawiają, że pracownicy poświęcają więcej energii poznawczej na radzenie sobie z tymi stresami, niż na koncentrowanie się na pracy.

Wprowadzenie drobnych zmian w miejscu pracy może również pomóc w poprawieniu samopoczucia w pracy. Bez względu na to, gdzie pracujesz, ważne jest, abyś miał:

  • Bezpieczne, ergonomiczne miejsce pracy.
  • Dobre oświetlenie.
  • Komfortowa temperatura w pomieszczeniu.

Dla tych, którzy pracują w biurze domowym, opcje mogą być ograniczone jedynie przez budżet. Wypełnij swoje miejsce pracy rzeczami, które pomogą Ci czuć się zainspirowanym i zmotywowanym do pracy.

Jeśli pracujesz w miejscach, które można w mniejszym stopniu modyfikować, takich jak sklepy czy magazyny, Twoje możliwości mogą być bardziej ograniczone. Małe zmiany, takie jak przechowywanie niektórych przedmiotów osobistych w szafce lub w strefie odpoczynku pracowników, mogą zapewnić komfort i złagodzić stres podczas dnia pracy.

Skup się na utrzymaniu wygodnego, profesjonalnego, niezagraconego i funkcjonalnego miejsca pracy.

6. Znajdź znaczenie w swojej pracy

Jednym ze sposobów na to, by poczuć się lepiej w swojej pracy jest szukanie sposobów na to, by Twoje wysiłki miały znaczenie. Badania wykazały, że ludzie, którzy czują, że ich praca ma znaczenie, są bardziej zaangażowani i wydajni.

Niektóre sposoby, w jakie można znaleźć znaczenie w swojej pracy to:

  • Budowanie pozytywnych relacji ze współpracownikami i klientami.
  • Skupianie się na powodach, dla których pracujesz, takich jak zapewnienie bytu rodzinie i oszczędzanie na przyszłość.
  • Myślenie o tym, w jaki sposób Twoja praca przynosi korzyści Twojej społeczności.

Odnajdywanie sensu w pracy nie musi polegać na poczuciu, że zmieniasz świat. Chodzi o znalezienie sposobu na wniesienie wkładu w życie rodziny, społeczności lub społeczeństwa w sposób, który daje poczucie spełnienia i celu.

Słowa końcowe

W rzeczywistości wiele osób doświadcza okresów niezadowolenia z pracy. Badanie Gallupa wykazało, że 13% pracowników w USA zgłosiło, że nie czuje się aktywnie zaangażowanych w swoją pracę.

Nawet jeśli Twoim ostatecznym celem jest przejście na bardziej pożądane stanowisko lub karierę, są rzeczy, które możesz zrobić już teraz, aby ułatwić sobie wykonywanie pracy. Na przykład, jeśli opuszczenie obecnej pracy nie wchodzi w grę lub nie możesz kontrolować współpracowników, którzy plotkują lub tworzą toksyczne środowisko pracy, możesz kontrolować, jak reagujesz na te sytuacje. Szukanie sposobów na to, by czuć się lepiej w swojej pracy, może również pomóc Ci czuć się szczęśliwszym, zdrowszym i bardziej zadowolonym.

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl