Nienawidzę mojego ojca: Jak sobie radzić, gdy tak się czujesz

Nienawidzę mojego ojca Konflikty

Możliwe jest odczuwanie nienawiści w stosunku do ojca. Uczucia te zazwyczaj rozwijają się w dzieciństwie, w zależności od zachowania i stylu wychowawczego ojca.

Nienawiść może być trudna do zniesienia i bolesna w życiu. Może również prowadzić do kłótni i bójek między Panem/Panią a ojcem, a także do napięć i konfliktów z innymi członkami rodziny. Zrozumienie swoich uczuć i ich przetwarzanie może pomóc w radzeniu sobie z nimi w zdrowy sposób.

W tym artykule omówiono niektóre z powodów, dla których możesz nienawidzić swojego ojca, wpływ tych uczuć oraz niektóre strategie, które mogą pomóc Ci w radzeniu sobie z nimi.

Powody, dla których możesz nienawidzić swojego ojca

Sabrina Romanoff, PsyD, psycholog kliniczny i profesor na Uniwersytecie Yeshiva, przedstawia kilka powodów, dla których możesz nienawidzić swojego ojca. Powody te są wymienione poniżej.

1. Brak więzi emocjonalnej

Możesz czuć się oderwany od ojca, jeśli dorastałeś w rodzinie nuklearnej, w której ojciec był zajęty robieniem kariery i w rezultacie spędzał z tobą mniej czasu. Alternatywnie, jeśli ojciec cię porzucił, możesz tęsknić za połączeniem z nim, co może ostatecznie spowodować, że będziesz miał do niego pretensje.

Niezależnie od okoliczności, dzieci potrzebują znaczącej obecności rodziców w ich wczesnym życiu. Kiedy ta potrzeba nie jest zaspokojona, dzieci mogą rozwinąć silne uczucia złości i nienawiści wobec swoich rodziców.

2. Autorytarny styl rodzicielstwa 

Większość dzieci wyraża pewien rodzaj rozwojowego buntu podczas ich formatywnych lat. Chociaż jest to zazwyczaj normalny proces, reakcje rodziców wahają się od permisywnych do kontrolujących.

Kiedy rodzice używają zbyt wiele siły, aby kontrolować zbuntowane dzieci, może to wzbudzić w nich dalszą nienawiść i bunt.

Zamiast pomagać swoim dzieciom urzeczywistnić niezależność i autonomię, do której dążą, niektórzy rodzice wykorzystują autorytatywne podejście i faktycznie powodują, że ich dzieci dalej grawitują w kierunku buntowniczych zachowań.

3. Nadużywanie dzieci

Dzieci są zależne od swoich rodziców dla przetrwania. Gdy rodzice zadają albo fizyczny lub psychologiczny nadużycie na one, dzieci miewają lifelong zmagania z samoakceptacją i uczuciami bezpieczeństwa.

4. Przemoc w rodzinie

Dzieci są spostrzegawcze i doskonale zdają sobie sprawę z dynamiki relacji między ich głównymi opiekunami. Kiedy ich ojciec jest agresywny w stosunku do matki, dzieci stają się ochronne i mogą postrzegać ojca jako zagrożenie dla ich własnego dobra.

Kiedy dzieci są świadkami cierpienia matki z rąk ojca, niszczy to ich relacje z nim i wciąga je w rolę rodzica, w której przyjmują nieadekwatną ilość odpowiedzialności za ochronę bezbronnych dorosłych w ich świecie.

5. Wpływ na zdrowie psychiczne

Romanoff wyjaśnia, jak konflikt w relacji z ojcem może wpłynąć na zdrowie psychiczne i relacje z innymi.

6. Trudności z zaufaniem i intymnością

„Dzieci, które doświadczają silnych negatywnych uczuć w stosunku do swoich ojców, mają tendencję do posiadania problemów w ich przywiązaniu do innych jako dorośli”. – SABRINA ROMANOFF, PSYD

Konflikt w relacji z ich ojcem w dzieciństwie tworzy głęboko zakorzenione uczucia nieufności. Może to prowadzić do wahania w zbliżaniu się do innych z powodu przewidywania krzywdy związanej z intymnością.

7. Trudności z relacjami emocjonalnymi

Kiedy rodzice działają w nieprzewidywalny sposób lub nadużywają swoich dzieci, ich dzieci dorastają, aby mieć trudności ze zrozumieniem swoich emocji i uczuć innych. To ogranicza ich zdolność do budowania stabilnych i bliskich związków.

Ostatecznie mogą mieć trudności z nawiązywaniem kontaktów z innymi, unikać intymności lub być bardzo niespokojne w związkach.

Strategie radzenia sobie

Sabrina Romanoff sugeruje kilka strategii, które mogą pomóc ci poradzić sobie z nienawiścią, którą odczuwasz w stosunku do swojego ojca.

1. Przerwij cykl

Uznaj, w jaki sposób twój ojciec wpłynął na ciebie i jak to może zmienić twoje relacje z mężczyznami lub romantycznymi partnerami.

Jest to określane jako przyciąganie deprywacji, ponieważ osoby te będą szukać partnerów, którzy są niesatysfakcjonujący lub rozczarowujący w sposób, który jest im znany, i wierzą, że w końcu uzyskają swoje niezaspokojone potrzeby z dzieciństwa spełnione w teraźniejszości poprzez korygujące doświadczenie emocjonalne. Zazwyczaj tego typu myślenie jest błędne, ponieważ tacy partnerzy rzadko się zmieniają.

Zamiast tego wybierz partnerów z inspiracji – czyli ludzi, których miłości nie musisz ciągle zdobywać, których nie chcesz zmieniać i którzy inspirują cię do bycia najlepszą wersją siebie.

2. Poszukaj terapii

Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z trwałego wpływu naszych relacji z opiekunami na obecne funkcjonowanie. Terapia może być doskonałym narzędziem, aby nie tylko rozpoznać i zidentyfikować ten wpływ, ale także przerwać nieprawidłowe wzorce, które są przedłużeniem tej głównej relacji.

3. Praca w kierunku akceptacji

„Ważne jest, aby zaakceptować ojca, którego się ma, zamiast zniekształcać ojca, którym chciałoby się, aby był”. – SABRINA ROMANOFF, PSYD

Większość naszego bólu pochodzi ze zniekształcania rzeczywistości ludzi, aby dopasować ich do naszych pragnień dotyczących tego, kim muszą być.

Kiedy już potrafisz oddzielić fantazję od rzeczywistości, uwalniasz się od wiecznego rozczarowania i możesz żyć bardziej stabilnie i konsekwentnie, bez wzlotów i upadków związanych z przerywanym postrzeganiem go przez pryzmat fantazji i rzeczywistości.

Słowa końcowe

Istnieje wiele powodów, dla których możesz zacząć nienawidzić swojego ojca. Konflikty z ojcem w dzieciństwie mogą spowodować powstanie uczuć nienawiści, które mogą towarzyszyć ci aż do dorosłości. Ważne jest, aby poszukać terapii dla emocji, których doświadczasz, abyś mógł zacząć się leczyć i ruszyć do przodu ze swoim życiem, w kierunku akceptacji i zdrowszych relacji.

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl

Adblock
detector