Jak żyć w teraźniejszości?

Jak żyć w teraźniejszości? Samoświadomość

Większość z nas ma tendencję do życia w przeszłości lub przyszłości. Jak często zdarza Ci się myśleć o tym, co wydarzyło się wczoraj lub co może wydarzyć się jutro? Jak to wpływa na Twoje życie i samopoczucie?

W tym artykule omówimy, jak częściej żyć w chwili obecnej i kilka sposobów, które mogą pomóc Ci wrócić do świadomego życia.

Proste zasady świadomego istnienia

1. Zauważaj swoje otoczenie

Jednym ze sposobów na bycie w chwili obecnej jest zauważanie swojego otoczenia. Jak często bierzesz czas ze swojego dnia, aby faktycznie rozejrzeć się dookoła i zobaczyć, co się dzieje? Kiedy ostatni raz usiadłeś, zamknąłeś oczy, wziąłeś głęboki oddech i po prostu spojrzałeś na wszystko wokół siebie?

Skorzystaj z tej okazji właśnie teraz: zamknij oba oczy i weź głęboki oddech, a następnie otwórz je i naprawdę przyjrzyj się temu, gdzie jesteś.

  • Jak wyglądają ściany?
  • A co z podłogą lub sufitem – jakie wzory możesz tam zobaczyć?
  • Ile okien jest po twojej lewej i prawej stronie?
  • Ile świateł możesz policzyć z tego miejsca?

Kiedy zatrzymujesz się, aby spojrzeć na swoje otoczenie i wziąć pod uwagę wszystko wokół, łatwiej jest żyć w chwili obecnej.

2. Skup się na jednej rzeczy naraz (nie rób multitaskingu)

Choć może się wydawać, że bardziej produktywne jest wielozadaniowość i praca nad więcej niż jedną rzeczą w tym samym czasie, ciągłe żonglowanie wieloma zadaniami utrudnia życie w chwili obecnej. Chociaż robienie czegoś, co wymaga pełnej uwagi, może na początku wydawać się przytłaczające, pamiętaj, że jesteś o wiele bardziej produktywny, kiedy w pełni angażujesz się w zadanie. Porównaj to z próbą wciśnięcia wielu rzeczy w jeden okres czasu lub poświęcaniem połowy swojej energii na trzy różne projekty.

Jeśli nad czymś pracujesz, poświęć temu całą swoją uwagę. Kiedy zauważysz, że myślisz o innych rzeczach lub sprawdzasz telefon, ponieważ nie masz ochoty na wykonanie zadania, zatrzymaj się i skieruj uwagę z powrotem na to, co masz przed sobą. Badania pokazują, że kiedy jesteś w pełni skupiony na tym, co dzieje się w danym momencie, to i tak lepiej zapamiętujesz szczegóły w dłuższej perspektywie.

3. Bądź wdzięczny za to, co masz teraz

Częścią życia w chwili obecnej jest poświęcenie czasu na bycie wdzięcznym za to, co masz teraz (nie w przeszłości lub w przyszłości).2 Jeśli stale skupiasz się na rzeczach, których nie masz, nie poświęcasz czasu na docenienie tego, co masz teraz, w tym momencie.

Jednym ze sposobów praktykowania wdzięczności jest napisanie listy rzeczy, za które jesteś wdzięczny i przeglądanie jej codziennie. Spróbuj napisać przynajmniej trzy rzeczy, za które jesteś wdzięczny w swoim życiu właśnie teraz. Alternatywnie, możesz zrobić szał wdzięczności, gdzie wypisujesz tyle rzeczy, ile możesz wymyślić w określonym czasie.

4. Akceptuj rzeczy takimi, jakimi są (nie takimi, jakimi chciałbyś, żeby były)

Jeśli chcesz zacząć żyć w chwili obecnej, musisz puścić to, jak myślisz, że rzeczy powinny być i zaakceptować je za to, co są. Nie możesz kontrolować wszystkiego, co dzieje się wokół ciebie; czasami życie będzie inne niż to, co chcesz, aby było. Praktykowanie akceptacji pomoże Ci odpuścić rzeczy w Twoim życiu, które są poza Twoją kontrolą.

5. Praktykuj medytację Mindfulness

Jednym ze sposobów, aby żyć bardziej w chwili obecnej jest praktykowanie medytacji mindfulness. Ten rodzaj medytacji pomaga ludziom stać się świadomym i zwiększyć ich koncentrację na tym, co robią w danym czasie.

Rozpoczęcie codziennej praktyki medytacyjnej może pomóc Ci stać się bardziej świadomym swoich myśli i uczuć, co z kolei może zwiększyć ilość czasu, który spędzasz w chwili obecnej.

6. Spędzaj czas z ludźmi, którzy sprawiają, że czujesz się szczęśliwy i spełniony

Spędzanie czasu z ludźmi, którzy sprawiają, że czujesz się szczęśliwy i spełniony może być świetnym sposobem, aby pomóc sobie żyć w obecnej chwili. Otaczanie się pozytywnymi, wspierającymi ludźmi zwiększy Twoje własne poczucie pozytywności i poziom szczęścia. To z kolei pozwoli Ci skupić się na tym, co dzieje się teraz, zamiast rozwodzić się nad przeszłymi lub przyszłymi wydarzeniami.

7. Bądź uważny na wszystko, co robisz

Cokolwiek robisz od jedzenia do przewijania telefonu, powinieneś być tego świadomy. Jak często jesz swój lunch oglądając jednocześnie telewizję? Jest to jeden ze sposobów, w jaki możesz zdystansować się od tego, co robisz i nie żyć w obecnej chwili, ponieważ cała twoja uwaga nie jest na tym zadaniu lub aktywności. Zamiast tego spróbuj skupić się na każdym posiłku podczas jedzenia.

  • Jak pachnie jedzenie?
  • Jak smakuje?
  • Jak Twoje ciało reaguje na to, co do tej pory zjadłeś?
  • Jakie dźwięki są wokół Ciebie podczas jedzenia – rozmowy telefoniczne, odgłosy ruchu ulicznego z zewnątrz, muzyka grająca w tle.

Skupiając się na tych szczegółach i będąc świadomym wszystkiego, co dzieje się wokół ciebie podczas konkretnego zadania lub czynności, pomoże to wprowadzić do twojego życia więcej świadomości chwili obecnej.

8. Ćwiczenie głębokiego oddychania

Poświęcenie czasu na to, by usiąść i poćwiczyć głębokie oddychanie, pomoże Ci skupić umysł na wykonywanym zadaniu. Powolne, uregulowane oddechy pomagają zapobiec uczuciu paniki lub innym negatywnym myślom, pozwalając jednocześnie na większą kontrolę podczas wykonywania czynności, w którą aktualnie jesteś zaangażowany. Jedną z szybkich i łatwych metod do wypróbowania jest technika oddychania 4-7-8.

9. Zrób sobie przerwę od mediów społecznościowych i technologii

Przerwa od mediów społecznościowych i innych technologii może również pomóc Ci pozostać bardziej skoncentrowanym na teraźniejszości. Chociaż możesz myśleć, że ciągłe sprawdzanie swoich kont w mediach społecznościowych pomaga ci pozostać połączonym ze światem, to w rzeczywistości ma negatywny wpływ na twoją zdolność do bycia obecnym.

Ile razy zdarzyło Ci się robić coś innego, a potem sprawdzać media społecznościowe? Ważne jest, abyś nauczył się unikać sytuacji, w których technologia przejmuje kontrolę nad Twoim życiem, ponieważ może to naprawdę uniemożliwić Ci bycie świadomym tego, co dzieje się wokół Ciebie.

W szczególności, gdy jesteś z innymi ludźmi, ważne jest, abyś skupił się na ludziach i środowisku wokół ciebie, zamiast rozpraszać się przez telefon komórkowy.

10. Regularnie ćwicz lub uprawiaj jogę

Regularne ćwiczenia lub nawet zwykły spacer po parku mogą pomóc Ci w skupieniu się na obecnych czynnościach. Włączenie jogi jako części codziennej rutyny to kolejny świetny sposób na życie w teraźniejszości, zwłaszcza jeśli jest połączona z medytacją i ćwiczeniami mindfulness.

Jeśli nie możesz wygospodarować czasu na całą klasę jogi, po prostu przestań robić to, co robisz, aby poświęcić kilka minut na kilka podstawowych póz może pomóc Ci wrócić do chwili obecnej.

Słowo końcowe

Podsumowując, życie w chwili obecnej wymaga, abyś poświęcił czas na docenienie tego, gdzie jesteś, co robisz i kto jest z tobą. Zamiast zajmować się przeszłością lub martwić się o to, co wydarzy się w przyszłości, spróbuj cieszyć się każdą chwilą, kiedy ona mija. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym procesie, rozmowa z terapeutą może być bardzo pomocna. Może on dać ci narzędzia i techniki, które mogą ułatwić ci życie w teraźniejszości.

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl

Adblock
detector