Jak przestać być cynicznym: 11 sprawdzonych strategii

Jak przestać być cynicznym: 11 sprawdzonych strategii Samoświadomość

Czy jesteś cynikiem? Jeśli tak, to czy czujesz, że takie zachowanie ogranicza Twój rozwój osobisty?

Możesz opisać siebie jako kogoś, kto lubi trzymać się prawdy – kogoś, kto często udziela sarkastycznych odpowiedzi na większość pytań i tematów rozmów. Niestety, ciągłe zachowywanie się cynicznie może mieć długotrwały negatywny wpływ na Twoje szczęście. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, jak ograniczyć tę cechę osobowości, oto 11 sprawdzonych strategii, które możesz zastosować, aby przestać być cynicznym.

Jak cynizm szkodzi ludziom – w tym Tobie

Prawdopodobnie myślisz, że bycie cynicznym chroni Cię przed zranieniem przez innych ludzi i sytuacje, gdy Cię rozczarowują, nie spełniając Twoich oczekiwań.

Ale cynizm jest toksyczny. Pozbawia Cię szczęścia. Obsesyjnie myślisz, że świat cię rozczaruje, więc równie dobrze możesz najpierw odwrócić się do niego plecami.

Cyniczna postawa szkodzi Ci w sposób, którego prawdopodobnie nigdy byś się nie spodziewał. Ogólnie rzecz biorąc, wpływa na Twoje zdrowie, karierę, zarobki i związki. Przyjrzyjmy się kilku sposobom, w jakie cynizm może negatywnie wpływać na nasze samopoczucie.

Ludzie, którzy są bardziej cyniczni, zarabiają znacznie mniej pieniędzy.

Cynik, który nie ufa innym, jest mniej pewny swoich umiejętności i często choruje, to zachowania, które uniemożliwiają mu awans w większości zawodów. Cyników mogą również łączyć takie cechy osobowości, jak neurotyczność i introwertyczność, a także niższe wykształcenie niż osób o bardziej optymistycznym spojrzeniu na świat.

W naszym społeczeństwie, gdzie ludzie mają wiele możliwości uzyskania pomocy od innych ludzi, co w dłuższej perspektywie może im przynieść wiele korzyści, bycie cynikiem jest bardzo ograniczające. Osoby cyniczne stawiają się w niekorzystnej sytuacji, ponieważ nie korzystają z cennych możliwości, takich jak proszenie o pomoc, współpraca z innymi ludźmi i zawieranie kompromisów.

Osoby cyniczne nie lubią polegać na innych ludziach, ponieważ często podejrzewają, że inni kierują się złymi pobudkami. Nieproszenie o pomoc w potrzebie może szybko zniweczyć sukces ekonomiczny cynika. Cynizm i niskie dochody mogą działać jak cykl: cynicy zarabiają mniej pieniędzy, co zwiększa ich cynizm, a to z kolei sprawia, że unikają pozytywnych zachowań, które mogłyby zwiększyć ich dochody.

Cynizm uniemożliwia nawiązywanie znaczących relacji i bycie blisko innych.

Jeśli ciągle narzekasz lub często jesteś sarkastyczny, ludzie będą cię unikać. Trudno jest reagować na cyniczne osoby, jeśli samemu nie ma się negatywnych myśli lub uczuć, dlatego ludzie często starają się unikać cyników, aby zachować pozytywne nastawienie. Obalenie ciemnej chmury pesymizmu i utrzymanie pozytywnego nastawienia jest nie lada wyzwaniem, dlatego najlepszym rozwiązaniem wydaje się unikanie osób o negatywnych poglądach.

Co więcej, osoby cyniczne często trzymają się z daleka od innych ludzi, co uniemożliwia im nawiązywanie znaczących relacji. Jeśli uważasz, że wszyscy zawsze chcą Cię dopaść, masz znacznie mniejsze szanse na przyjęcie kogoś do swojego życia.

Utrzymywanie cynicznego nastawienia nieuchronnie odbije się na ludziach wokół ciebie, a przecież ludzie na ogół nie chcą żyć nieszczęśliwie. Jeśli stale odtrącasz ludzi, którzy mają dobre intencje, bliskie Ci osoby będą zakładać, że postępujesz tak samo w stosunku do nich.

Na przykład, jeśli opowiesz współpracownikowi o „tajnym planie”, który według Ciebie miał dziś rano kasjer przy kawie, kiedy powiedział Ci „miłego dnia”, współpracownik prawdopodobnie pomyśli, że masz takie same negatywne uczucia wobec niego.

Ludzie cyniczni są bardziej narażeni na udary mózgu i choroby serca.

Cynizm może być zarówno przyczyną, jak i skutkiem słabego zdrowia fizycznego. Nie jest do końca jasne, w jaki sposób cynizm wpływa na serce lub mózg, ale wiadomo, że negatywne emocje mają wiele wpływów na układ metaboliczny, hormonalny i odpornościowy.

Osoby, które cierpią z powodu wysokiego poziomu stresu, objawów depresji lub wrogości, mogą doświadczać w swoim organizmie zmian (takich jak stan zapalny), które zwiększają ryzyko wystąpienia udaru mózgu lub chorób układu krążenia. Cynizm i zły stan zdrowia często działają na zasadzie cyklu, w którym każdy czynnik pogarsza drugi.

Ponadto osoby o wysokim poziomie cynizmu częściej mają niezdrowe nawyki, takie jak palenie papierosów i picie alkoholu, co również zwiększa ryzyko wystąpienia tych chorób. Mogą też rzadziej dbać o swoje ciało poprzez regularne ćwiczenia i właściwe odżywianie.

Cynicy są bardziej narażeni na demencję.

Cynicy są trzy razy bardziej narażeni na demencję niż ludzie, którzy zachowują wiarę w ludzkość. Ciągłe przekonanie, że ludzie kierują się wyłącznie własnymi pragnieniami i potrzebami lub że kłamią, aby uzyskać to, czego chcą, zwiększa ryzyko pogorszenia zdolności poznawczych, co dodatkowo potwierdza tezę, że ludzkie spojrzenie na życie i osobowość mogą mieć wpływ na zdrowie fizyczne.

Chociaż naukowcy nie są jeszcze pewni, co jest przyczyną związku między cynizmem a demencją, może to być spowodowane podwyższoną ilością hormonów stresu, które, jak wiadomo, zwiększają ryzyko rozwoju demencji.

Cynicy są bardziej podatni na depresję.

Choć bycie cynikiem nie musi powodować depresji, może być czynnikiem ryzyka i prowadzić do bardziej depresyjnych reakcji na stres. Cynizm wynika z rozdźwięku między oczekiwaniami lub nadziejami a rzeczywistością, co prowadzi do poczucia bezradności i może utwierdzać człowieka w przekonaniu, że nic, co robi w życiu, nie ma znaczenia.

Związek między cynizmem a depresją działa w obie strony. W niektórych przypadkach osoba cyniczna może stwierdzić, że jej sposób myślenia wymyka się spod kontroli, a jej negatywne spojrzenie na świat prowadzi do rozwoju depresji.

Cynizm jest częścią postawy obronnej, którą ludzie przyjmują, aby uchronić się przed zranieniem. Zazwyczaj jest on wywoływany przez doświadczenie krzywdy lub gniewu, kiedy to człowiek pozwala tym uczuciom przetrwać, zamiast zająć się nimi bezpośrednio. Gdy ludzie stają się cyniczni wobec jednej rzeczy, może to powoli obrócić ich nastawienie przeciwko wszystkiemu.

W innych przypadkach u osób, u których zdiagnozowano już depresję, może się okazać, że ich stan psychiczny prowadzi do cynicznego nastawienia. W jednym z badań stwierdzono, że osoby o cynicznej osobowości są pięciokrotnie bardziej narażone na depresję niż osoby, które nie mają tej cechy osobowości. Jednym z procesów myślowych wspólnych dla osób cynicznych i cierpiących na depresję jest ciągłe przekonanie, że każdy, kto jest dla nich miły, kieruje się ukrytymi, egoistycznymi pobudkami.

Skoro już wiesz, jak cynizm może negatywnie wpływać na Twoje życie i ogólne samopoczucie, przyjrzyjmy się kilku konkretnym rzeczom, które możesz zrobić, aby powstrzymać ten negatywny sposób myślenia.

11 wskazówek, jak przestać być cynicznym

1. Przyznaj się przed sobą, że jesteś cyniczny.

Po przyznaniu się do tego, łatwiej będzie pracować nad zmianą swojego nastawienia. Po zaakceptowaniu problemu, gdy złapiemy się na tym, że jesteśmy negatywnie nastawieni, możemy przyznać się do swojego pesymistycznego nastawienia, a następnie pozwolić mu minąć.

Negatywizm może być tak naturalny i zakorzeniony w naszym życiu, że zapomnieliśmy, iż nie musi być naszym domyślnym sposobem myślenia. Kiedy zaczniesz zauważać swoje myśli, przekonasz się, że masz większą kontrolę nad swoim nastawieniem, niż Ci się wydaje.

Podobnie jak w przypadku innych rzeczy w życiu, przyznanie się przed samym sobą do problemu jest pierwszym krokiem do jego rozwiązania. Aby przezwyciężyć negatywny proces myślowy, zastanów się nad swoim sposobem myślenia i przyznaj, że jesteś cyniczny. Następnie za każdym razem, gdy złapiesz się na tym, że jesteś negatywnie nastawiony, zatrzymaj się, aby naprawdę się nad tym zastanowić. Może to pomóc w uświadomieniu sobie, jak mało pomocne i bezproduktywne są Twoje myśli.

2. Przyjmij pozytywną postawę.

Możesz „udawać, aż ci się uda”. Postaraj się być nieco bardziej entuzjastycznie nastawiony do innych ludzi i sytuacji, niezależnie od tego, czy te uczucia są prawdziwe, czy udawane. Spróbuj zainteresować się tym, co inni ludzie mają do zaoferowania lub powiedzenia. Pomoże Ci to uświadomić sobie, że każdy, kogo spotykasz, wie coś, czego Ty nie wiesz i może Ci w jakiś sposób pomóc, nawet jeśli jest to niewielka korzyść.

Niestety, negatywne myśli mają silniejszy wpływ na umysł niż myśli pozytywne. W rzeczywistości negatywne skutki niepowodzeń w pracy mają trzykrotnie większy wpływ na motywację niż jakiekolwiek pozytywne postępy, które poczyniliśmy.

Po prostu łatwiej jest rozpamiętywać złe rzeczy, które Ci się przytrafiły, niż te dobre. Zamiast tego zwróć uwagę na pozytywne rzeczy, które dzieją się wokół Ciebie. Kiedy tylko pojawią się negatywne myśli lub komentarze, zastąp je pozytywnymi, podnoszącymi na duchu.

Nasze mózgi są tak skonstruowane, że zwracają większą uwagę na rzeczy negatywne ze względu na samoobronę. Nieustannie poszukujemy zagrożeń, tak jak ludzie musieli to robić, gdy musieli polować i zbierać, aby przetrwać.

Jednak ta czujność na negatywne informacje często prowadzi do powstania pętli negatywnego sprzężenia zwrotnego, które nie odzwierciedla rzeczywistości. Kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby przestawić swój mózg na pozytywne myślenie, to zapisywanie pozytywnych myśli, prawienie pozytywnych komplementów innym ludziom i zrobienie czegoś miłego dla kogoś.

3. Praktykuj wdzięczność.

Postawa wdzięczności to jeden z gwarantowanych sposobów na pozbycie się cynizmu. Praktykowanie wdzięczności neutralizuje cynizm i kultywuje pozytywne nastawienie. Kiedy poświęcasz czas na refleksję nad dobrymi rzeczami w swoim życiu, czujesz się spokojniejszy, a te pozytywne uczucia przepływają przez twoje myśli i działania.

Choć przez krótki czas możesz czuć się usatysfakcjonowany, gdy inni zgadzają się z Twoimi negatywnymi uwagami, te gniewne myśli w ostatecznym rozrachunku niczego nie poprawiają, a jedynie utrwalają negatywne uczucia. Lepiej jest celowo praktykować i szerzyć wdzięczność, aby dodać otuchy innym ludziom i sobie.

Spróbuj każdego wieczoru przed pójściem spać zapisać trzy do pięciu rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Mimo że jest to niezwykle proste, ta sztuczka może znacząco pomóc ci w osiągnięciu bardziej pozytywnego nastawienia.

4. Oddychaj.

Ludzie cyniczni często wstrzymują oddech, nie zauważając wieczorem tej automatycznej reakcji obronnej. Ćwicz techniki oddechowe, takie jak joga, aby dotlenić organizm i zrelaksować myśli.

Samo wyjście na zewnątrz i wzięcie kilku głębokich oddechów pomoże rozładować napięcie, które być może utrzymuje się w naszym ciele. Wstrzymywanie oddechu jest reakcją na frustrację. Cynicy mogą wstrzymywać oddech tylko na chwilę, ale te okresy czasu się sumują. Zatrzymaj się i oddychaj, aby przywrócić swój wewnętrzny rytm i uspokoić się.

5. Bądź uważny.

Praktykowanie uważności (mindfulness) może pomóc ograniczyć cyniczne skłonności. Mindfulness opiera się na technikach, których celem jest bycie obecnym przy jednoczesnym zauważaniu i akceptowaniu swoich wewnętrznych uczuć i emocji. Kiedy jesteś w stanie w pełni żyć chwilą obecną i zauważasz, że Twój umysł błądzi, nie wydając przy tym żadnych osądów, a następnie jesteś w stanie przywrócić go do teraźniejszości, zmniejszysz swoje cyniczne myśli.

Dla osób, u których codzienne nieszczęście zaczyna przeradzać się w lęk lub depresję, możliwość obserwowania swoich myśli ze spokojniejszego miejsca może być bardzo uspokajająca. Jeśli stworzenie dystansu między sobą a myślami o rozpaczy może pomóc poprawić czyjeś spojrzenie na życie, zacząć ufać innym ludziom i nabrać nadziei na przyszłość, to jest to ogromna korzyść z praktykowania uważności, by przestać być cynicznym. Uważność nie usunie całkowicie cynizmu, ale pozwoli uznać ten negatywny sposób myślenia, zaakceptować go i pozwolić mu przeminąć.

6. Bądź radosny, nawet przez pięć minut każdego dnia.

Pozwól sobie na zabawę, ciekawość, rozrywkę i utratę poczucia czasu na te pięć minut. Może to polegać na podziwianiu sztuki lub słuchaniu ulubionych piosenek. Może to też oznaczać uprawianie sportu lub spędzanie czasu z ulubionymi osobami. Im więcej pozytywnych zajęć, tym mniejszy będzie nasz cynizm.

Robienie tych pozytywnych rzeczy będzie przeciwdziałać negatywnemu nastawieniu do świata. Należy starać się osiągnąć równowagę, która pomoże nam zmienić nasze nastawienie w kierunku przeciwnym do obecnego. Im więcej pozytywnych rzeczy w życiu zrobisz, które cię uszczęśliwią, tym lepiej będziesz postrzegać świat.

7. Ogranicz spożycie wiadomości.

W dzisiejszych czasach większość wiadomości, czy to w telewizji, czy w mediach społecznościowych, skupia się na negatywnych aspektach. Mimo to wciąż podążamy za najnowszymi nagłówkami.

Jeśli jest to dla Ciebie naprawdę ważne, zarezerwuj sobie czas na sprawdzenie wiadomości, ale ogranicz go tylko do tego konkretnego momentu.

Choć nadal chcemy być na bieżąco z ważnymi wydarzeniami na świecie, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, by zminimalizować negatywne emocje, jakie wiadomości wprowadzają do Twojego domu. Po pierwsze, należy ograniczyć sprawdzanie głównych sieci informacyjnych, ponieważ stacje te często podsycają wiadomości ogniem, aby utrzymać oglądalność.

Zamiast tego należy być na bieżąco z różnymi kanałami, takimi jak Twitter, Reddit, a nawet lokalna gazeta. Jest wiele źródeł, dzięki którym możesz być na bieżąco, nie wnosząc do swojego życia wielu godzin negatywnych emocji.

8. Ujawnij swoje prawdziwe „ja”.

Większość cynicznych ludzi stała się taka, ponieważ czyjeś postępowanie sprawiło im ból, często gdy byli młodsi. Boją się, że znów zostaną zranieni. Zadaj sobie pytanie: co spowodowało ten lęk przed zranieniem? Może trudno się do tego przyznać, ale cynizm jest często napędzany strachem. A co robisz, gdy się boisz? Chowasz się.

Musisz zburzyć ten mur strachu. Jeśli jesteś przekonany, że chcesz zmienić swój sposób myślenia, musisz poznać jego przyczynę. Gdy zdasz sobie z tego sprawę, będziesz mógł się tym zająć.

Nasze doświadczenia z dzieciństwa mają ogromny wpływ na nasze zachowanie w dorosłym życiu. Jeśli dorastałeś w niezdrowym przywiązaniu do rodziców – być może w dzieciństwie byłeś pozostawiony sam w domu lub rodzice nie potrafili cię pocieszyć, gdy byłeś smutny – może to prowadzić do nieufności wobec innych ludzi w dorosłym życiu.

Jeśli uda się zidentyfikować ten problem, rozmowa z profesjonalistą na temat tych uczuć może pomóc w ich przezwyciężeniu. Ludzie potrafią otrząsnąć się ze złych doświadczeń z dzieciństwa, a ci, którzy przeżyli złe warunki, często mogą rozkwitnąć i odnieść sukces w dobrych warunkach.

9. Oceniaj towarzystwo, w którym przebywasz.

Ludzie, z którymi spędzasz czas, mają wpływ na Twój światopogląd. Przeanalizuj grupy, które śledzisz w mediach społecznościowych, współpracowników i inne osoby, z którymi przebywasz. Czy są oni nastawieni negatywnie czy pozytywnie?

Towarzystwo, w którym przebywasz, zarówno w życiu realnym, jak i w sieci, ma ogromny wpływ na Twoje myśli i działania. Logika podpowiada, że jeśli otaczasz się pozytywnymi ludźmi, ich pozytywne nastawienie przeniesie się na Ciebie.

Jednak prawdą jest też coś przeciwnego. Jeśli będziesz otaczać się cynicznymi ludźmi, którzy zawsze widzą w rzeczach negatywne aspekty, zapomnisz o szukaniu pozytywnych stron, gdy staniesz przed wyzwaniem. Zrozumienie dynamiki swojego otoczenia może być trudne, ale jeśli zauważysz, że często jesteś negatywnie nastawiony, zwróć uwagę na ludzi wokół siebie.

Zadaj sobie pytanie, kto cię podnosi na duchu, a kto ciągnie w dół. Spróbuj znaleźć sposób na takie przesunięcie swojego czasu, aby ograniczyć kontakt z negatywnymi ludźmi. To Ty możesz tworzyć lub ograniczać swoją sieć społeczną, więc upewnij się, że otaczasz się pozytywnym wsparciem, którego potrzebujesz, aby czerpać z życia jak najwięcej.

10. Spędzaj więcej czasu z pozytywnymi ludźmi.

Według Jima Rohna, jesteśmy średnią pięciu osób, z którymi spędzamy najwięcej czasu. Postaraj się otaczać ludźmi, którzy emanują optymizmem i pozytywnością, zachowując przy tym realistyczne spojrzenie.

Podobnie jak w przypadku oceny towarzystwa, w którym przebywasz, pomyśl o ludziach w swoim życiu, których podziwiasz lub podziwiasz w jakiś sposób. Jeśli uda Ci się spędzić z nimi jak najwięcej czasu, sam poczujesz się lepszym człowiekiem.

Nie pozwól, aby jedną z tych pięciu ważnych osób była osoba toksyczna. Upewnij się, że spędzasz czas tylko z tymi, którzy są tego naprawdę warci. Jeśli masz w swoim życiu bardzo pozytywnych ludzi, którzy mieszkają daleko, znajdź ich zdjęcia i umieść je w miejscu, w którym będziesz mógł je regularnie oglądać.

Korzystaj wyłącznie ze zdjęć osób, które wzmacniają w Tobie bardzo konkretną pozytywną cechę. Prosta czynność polegająca na gromadzeniu tych podnoszących na duchu zdjęć pomaga pozbyć się cynizmu, ponieważ prawie niemożliwe jest wściekanie się na świat, gdy podczas przerwy w pracy pojawia się zdjęcie twojego najlepszego przyjaciela.

11. Zwracaj uwagę na najlepsze cechy ludzi.

Zamiast koncentrować się na słabościach innych ludzi, poszukaj ich mocnych stron lub najlepszych cech i skup się na nich. Skupianie się na pozytywnych cechach innych ludzi przyspieszy powrót do idealizmu, ponieważ nie pozostawia miejsca na negatywne myśli i uczucia. Pomoże Ci to wytworzyć mechanizm pętli pozytywnego sprzężenia zwrotnego, który sprawi, że nawyk ten stanie się drugą naturą.

Pamiętaj o następujących rzeczach: dzieci śmieją się każdego dnia, ludzie zakochują się każdego dnia i każdego dnia osiągają wielkie sukcesy. Nieznajomi pomagają nieznajomym, niesprawiedliwość zostaje złagodzona, powstaje sztuka, a pozytywne rzeczy dzieją się nieustannie.

Wiedząc, że takie wspaniałe rzeczy dzieją się cały czas w naszym zniszczonym społeczeństwie, możesz również zdać sobie sprawę, że każda osoba, którą spotykasz, ma wspaniałe cechy, które mogą przyćmić wszystko, co może być w niej negatywne.

Wnioski

Negatywne rzeczy dzieją się poza naszą kontrolą, a bycie cynicznym było być może twoim sposobem na ochronę siebie i uzyskanie pozorów kontroli w życiu.

Jeśli jednak cynizm ma wpływ na twoje zdrowie, związki i karierę oraz jest główną przyczyną nieszczęścia, to jedynym wyjściem jest zmiana nastawienia.

Strategie przedstawione w tym artykule będą Twoim przewodnikiem po tym, jak przestać być cynicznym. Od Ciebie zależy, czy dokonasz wyboru. Ty też zasługujesz na szczęście!

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl

Adblock
detector