14 kroków, jak poradzić sobie z toksyczną matką

14 kroków, jak poradzić sobie z toksyczną matką Zarządzanie stresem

Mam wrażenie, że co drugi dzień spotykam się ze słowem „toksyczny”: toksyczny partner, toksyczna przyjaźń, ale wszyscy zgodzimy się, że temat ten przyciąga wiele uwagi, gdy toksyczną osobą jest ktoś ważny w naszym życiu – na przykład własna matka.

Jak więc radzić sobie z toksyczną matką?

W tym artykule przedstawię 14 kroków, jak poradzić sobie z toksyczną matką.

Ale najpierw zacznijmy od prostej definicji.

Co to jest „toksyczna” osoba?

Toksyczna osoba wywołuje negatywne uczucia i zaburza nasze życie. Zazwyczaj toksyczna osoba boryka się z własnymi problemami, więc zachowuje się w sposób, który nie pokazuje jej w idealnej perspektywie. Teraz, kiedy już wiesz, co to znaczy być toksycznym, przejdźmy do omówienia toksycznej matki i sposobów radzenia sobie z nią. Omówione wskazówki nie dotyczą kontrolowania matki, ale tego, jak sobie z nią radzić.

Nie można zmienić kogoś innego i choć nie zawsze jesteśmy w stanie zmienić toksyczną sytuację, zawsze możemy zmienić sposób, w jaki na nią reagujemy i właśnie dlatego tu jestem, aby dać ci broń, której będziesz potrzebować, mając do czynienia z toksyczną matką.

Ból, który wynika z kontaktów z toksyczną matką, może spowodować trwałe szkody, jeśli nie podejmie się odpowiednich działań. Matka ma kochać, pielęgnować, chronić i dbać o swoje dzieci, ale kiedy robi coś przeciwnego, ból, który towarzyszy takiej zdradzie, negatywnie wpływa na stan psychiczny człowieka.

Omówmy więc krok po kroku proces radzenia sobie z toksyczną matką.

14 kroków, jak poradzić sobie z toksyczną matką

Krok 1. Zrozum, że można odejść

Jest to jedna z najtrudniejszych decyzji, jakie można podjąć. Zdusić zło w zarodku. Odejście od matki nie jest łatwym zadaniem, ale czasami jest bardzo konieczne. Powiedzenie mówi, że nie można oczekiwać wyzdrowienia w tym samym środowisku, które spowodowało chorobę, i jest to prawda.

Nie można poradzić sobie z bólem z przeszłości, otrzymując codziennie nową dawkę cierpienia; ból będzie się nawarstwiał, dlatego należy podjąć świadomą decyzję o opuszczeniu toksycznego środowiska. Choć jest to trudne i smutne, twoja matka może być zbyt zniszczona, by można ją było naprawić.

Próbując ją ratować, możesz w końcu utopić także siebie. Czasami dobrze jest odciąć się od strat i żyć dalej. Nie czyni to z ciebie złej osoby, oznacza jedynie, że kochasz siebie na tyle, by zdać sobie sprawę, kiedy sytuacja jest już nie do uratowania.

Krok 2. Dobrze jest spróbować, by wszystko się ułożyło

Niektórzy ludzie wierzą w drugą szansę, a inni w to, że trzeci raz jest uroczy. Próbuję powiedzieć, używając wielu wyszukanych słów, że dobrze jest chcieć spróbować jeszcze raz. Wierzę, że ludzie mogą się zmieniać, nie zdarza się to zbyt często, ale to nie znaczy, że się nie zdarzy.

Jeśli nie jesteś gotowy, aby zrezygnować z relacji z matką, to w porządku – odejście wymaga ogromnej siły i odwagi, a kiedy będziesz gotowy, zrobisz to. Dobrze jest spróbować jeszcze raz, aby po ostatecznym odejściu wiedzieć, że zrobiło się wszystko, co było możliwe, ale ważne jest też, aby wiedzieć, że można próbować tylko tak długo.

Trzeba zachować równowagę. Możesz próbować tak długo, zanim się zatracisz, a fakt, że to czytasz, mówi sam za siebie.

Krok 3. Bądź szczery i prawdziwy wobec siebie

Jeśli zdecydujesz się zostać z matką, musisz być ze sobą szczery. Bądź realistą w swoich oczekiwaniach, rozważając fakty. Jeśli zależy ci na miłości, życzliwości czy aprobacie, to może ona nie nadejść, a jeśli tak, to może być to forma manipulacji.

Zwróć uwagę na jej prawdziwe zachowanie i zaakceptuj je takim, jakie jest. Dzięki temu łatwiej będzie ci się zorientować, kiedy jesteś manipulowany. Działa też jak tarcza ochronna, pozwalając ci zaakceptować to, że nie dostajesz tego, na co liczyłeś, albo że ona staje się wobec ciebie niemiła lub krzywdząca.

Krok 4. Ogranicz czas, który z nią spędzasz

Pomocne może być ograniczenie czasu, jaki spędzasz z matką. Czy to przez telefon, czy fizycznie, spędzanie czasu z dala od niej może pomóc w uwolnieniu się od pewnych obciążeń związanych z koniecznością obcowania z nią, a jednocześnie pozwolić ci na utrzymywanie z nią relacji.

Pamiętaj, że znajomość rodzi pogardę, więc odrobina dystansu działa jak urok! Oprócz zapewnienia sobie pewnej formy spokoju, da to także czas na podjęcie decyzji i opracowanie strategii dotyczących dalszego postępowania w związku. Będziesz miał wgląd w to, jak wygląda życie z nią i bez niej.

Krok 5. Uważaj na stare wzorce

Bardzo łatwo jest popaść w stare schematy. Często osoby, które mają za sobą toksyczną przeszłość, lgną do ludzi o podobnym temperamencie jak ich toksyczni rodzice. Potrzeba posiadania tego, czego rodzice odmawiali ci w dzieciństwie, może być tak silna, że szukasz kogoś o cechach takich jak twoja mama, aby spróbować zdobyć to, czego odmawiano ci w dzieciństwie.

Prowadzi to do powrotu do starego cyklu, ponieważ tak jak twoja matka nie była w stanie zaoferować ci miłości i uczucia, tak samo będzie z tą drugą osobą, ponieważ w jakiś sposób jest do niej podobna. Prowadzi to do cyklu, w którym przyciągasz toksyczną osobę i cały czas masz nieszczęśliwe zakończenie.

To pokazuje, że bardzo ważne jest, byś uporał się z wszelkimi nierozwiązanymi traumami lub krzywdami z przeszłości związanymi z kontaktami z toksyczną matką, byś mógł uzdrowić swoje relacje, które nie będą wiązały się z cyklami z twojej przeszłości.

Krok 6. Spotkanie z terapeutą

Radzenie sobie z bólem i nieszczęściem po toksycznej matce nie zawsze jest łatwe, dlatego polecam wizytę u terapeuty. Terapeuta zapewni ci bezpieczne środowisko, w którym będziesz mógł wyładować cały ból i nieszczęście, jakie odczuwasz, bez obawy, że zostaniesz oceniony i nie będziesz czuł, że musisz ukrywać jakieś informacje.

Poza tym terapeuta zaleci mechanizmy radzenia sobie z problemami i udzieli rad, które pomogą ci uwolnić się od bólu z przeszłości i wprowadzić cię na drogę do zdrowia.

Krok 7. Ustalenie granic

W kontaktach z toksyczną matką konieczne może być ustalenie pewnych granic. W poszukiwaniu miłości i aprobaty ze strony matki możesz popaść w współuzależnienie. Na przykład, możesz robić szalone rzeczy ze szkodą dla siebie tylko po to, by zyskać jej aprobatę.

Dlatego, aby zapobiec wykorzystywaniu cię przez matkę poprzez jej toksyczne zachowanie, konieczne może być ustalenie zdrowych granic, które pomogą ci poradzić sobie z jej toksycznością. Jeśli jesteś z nią związany od najmłodszych lat, może być ci trudno się od niej odciąć, ponieważ jest ona wszystkim, co znasz i nie wiesz, jak bez niej żyć.

Koniecznie i zdrowo jest zaplanować swój grafik z dala od niej. Pozwoli to również spędzić trochę czasu z dala od niej. Ta niezależność będzie także procesem powrotu do zdrowia.

Krok 8. Zachowanie szacunku

W kontaktach z matką musisz zachować szacunek przez cały czas trwania rozmowy, a nawet kłótni – jeśli taka się zdarzy. Nic tak nie podsyca atmosfery, jak brak szacunku wobec rodzica. Zachowanie zdrowego rozsądku w takiej sytuacji zapobiega jej eskalacji i ogranicza konfrontację do minimum.

Należy również pamiętać, że pod koniec dnia nadal jest twoją matką, a wiesz, co się mówi o braku szacunku dla rodziców. Możecie się nie zgadzać, ale to nie jest powód do braku szacunku, możesz postawić na swoim i zachować szacunek.

Krok 9. Pewność siebie jest najważniejsza

Kiedy masz do czynienia z toksyczną osobą, spodziewaj się, że będziesz onieśmielony jej ostrymi słowami i donośnym tonem, które mogą mieć na celu wciągnięcie cię w walkę lub sprawienie, że poczujesz się gorszy. Ważne jest, aby wierzyć w siebie i bronić się.

Nie pozwól, by ostre słowa stały się dla Ciebie lepsze. Pamiętaj, że oni robią i mówią te wszystkie ostre rzeczy tylko po to, żeby się na Tobie wyżyć. Naucz się mówić „nie” z przekonaniem, jeśli nie chcesz zrobić tego, o co prosi cię matka lub jeśli mówi coś, z czym się nie zgadzasz.

Krok 10. Pracuj nad swoją miłością do samego siebie

Posiadaj prawo do miłości i szacunku ze strony innych ludzi, w tym bliskiej rodziny, takiej jak twoja matka. Kiedy kochasz siebie, ustalasz standardy i warunki, komu pozwalasz, a komu nie pozwalasz wejść do swojego życia.

Stawiasz też wymagania, których muszą przestrzegać ci, których wpuszczasz do swojego życia, zanim będą mogli do niego wejść. Tak jak ty kochasz i szanujesz innych, tak samo inni powinni kochać i szanować ciebie, a jeśli ktoś nie spełnia ustalonych warunków, możesz zamknąć mu drzwi przed nosem i nie czuć się z tym źle, dotyczy to także twojej matki.

Krok 11. Rozpoznaj swoje toksyczne zachowania

Często zdarza się, że szybko zwracamy uwagę na plamkę w oku naszego brata, a zapominamy o kłodzie w naszym. Być może sam doświadczyłeś toksycznego zachowania, widziałeś, jak ono wygląda i jakie szkody może wyrządzić. Przeżywszy to, możliwe, że przyswoiłeś sobie niektóre z tych zachowań.

Wypracuj mechanizmy, które pomogą ci poradzić sobie z tą sytuacją. Niezwykle ważne jest przeprowadzenie samooceny, aby upewnić się, że samemu jest się wolnym od toksyczności, a jeśli cierpi się z powodu któregoś z nich, należy zdecydować się na szukanie pomocy.

Upewnij się, że nie przejąłeś żadnych nawyków z poprzednich toksycznych spotkań. Większość toksycznych zachowań jest wynikiem toksycznego dziedzictwa, czyli przeniesienia toksycznych zachowań z poprzedniego toksycznego środowiska domowego do nowego domu.

Krok 12. Dobrze jest popełniać błędy

Być może wpojono Ci, że jesteś nieudacznikiem z powodu kilku błędów, które popełniłeś tu i ówdzie. Musisz oduczyć się tego przekonania. Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką; żaden człowiek ich nie popełnia.

Gdybyśmy kierowali się tym przekonaniem, oznaczałoby to, że świat jest pełen nieudaczników, co jest po prostu nieprawdą. Z przegranej czerpiemy naukę, z przegranej się rozwijamy; nie ma wygranej bez przegranej.

Popełnianie błędów nie oznacza, że nie jesteś wartościowy, nie oznacza, że nie podtrzymujesz jakiejś wartości. Oznacza to po prostu, że próbujesz osiągnąć doskonałość, tak jak jesteś. Więc daj sobie pozwolenie na rozwój, daj sobie pozwolenie na popełnianie błędów, ciesz się z tych trafionych, rozwijaj się dzięki tym nietrafionym, uwolnij swój pełny potencjał dla świata i nie słuchaj matki, która nie pozwoliła ci się rozwijać i uczyć.

Krok 13. Bądź gotów się oduczyć

Bardzo łatwo jest dać się wciągnąć w otchłań przeszłych przekonań i starych wzorców. Nadszedł czas, by oduczyć się tych wszystkich nawyków i przekonań, które z czasem zacząłeś przyjmować za prawdę. Jeśli to możliwe, zrób listę tych wszystkich starych przekonań, których chciałbyś się oduczyć i zamień wszystkie negatywy w pozytywy.

Jeśli to możliwe, zamień je w mantrę. Na przykład, jeśli wierzyłeś, że nie jesteś godny, zamień to na „Jestem godny”. Tam, gdzie wcześniej wierzyłeś, że nie jesteś wystarczający, zamień to na „Jestem wystarczający”. Tam, gdzie wierzyłeś, że nie jesteś kochany, zacznij śpiewać, że jesteś kochany.

Wyrwanie się ze starych nawyków nie jest łatwe, ale można to zrobić, a przekształcenie działania w nawyk wymaga tylko chwili i dyscypliny. Wyrób sobie nawyk afirmowania wszystkich negatywów w pozytywy. Jeśli potrafisz znaleźć karę lub grzywnę za każdym razem, gdy masz złe myśli, pomoże ci to utrzymać się w ryzach.

Krok 14. Dokonaj samooceny

Aby odnieść sukces w samoocenie, musisz być ze sobą brutalnie szczery. Dlaczego nadal przebywasz w tym toksycznym środowisku? Dlaczego nie opuściłeś tego miejsca, które tak cię unieszczęśliwia?

W każdej sytuacji jest dobro i zło, ying i yang. Współistnieją one ze sobą; nigdy jedno nie może istnieć bez drugiego. Na przykład twoja toksyczna matka miewa złe dni, ale nie wszystkie są złe. Są dni, kiedy mówi ci, że cię kocha, że jesteś wystarczająco dobry, albo że jest dla ciebie po prostu dobra.

Dla tych dni żyjesz i zostajesz, bo twoja matka jest chora i stara i nie ma nikogo innego, kto mógłby z nią zostać. Dokonaj samooceny i spójrz na to krytycznie: czy jesteś bardziej nieszczęśliwy, gdy zostajesz, niż gdy odchodzisz? Jeśli zdecydujesz się odejść, to po prostu odejdź, a jeśli zdecydujesz się zostać, mimo że jesteś nieszczęśliwy, to zrób to z całą odwagą i siłą, jaką potrafisz opanować.

Cokolwiek zdecydujesz się zrobić, zrób to, ponieważ podjąłeś świadomą decyzję, a nie dlatego, że musisz.

Końcowe przemyślenia na temat radzenia sobie z toksyczną matką

Relacje między tobą a twoją mamą opierały się na jej warunkach. Nadszedł czas, abyś odzyskał władzę i określił, dokąd zmierza ten związek oraz jakie będą jego warunki od tej pory.

To, że szukasz tego artykułu, może świadczyć o tym, że masz do czynienia z toksyczną matką. Poruszanie się w toksycznym związku może być gorączkowe, wyczerpujące, stresujące i męczące.

Mam nadzieję, że ten artykuł dał ci wgląd w to, jak możesz radzić sobie z toksyczną matką, aby spróbować pomóc ci również w twojej sytuacji.

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl

Adblock
detector