„Nie mogę już tego robić”: co robić, gdy doświadczasz wypalenia zawodowego

"Nie mogę już tego robić": co robić, gdy doświadczasz wypalenia zawodowego Zarządzanie stresem

Wszyscy z nas mają chwile, kiedy mówimy sobie: „Nie mogę już tego zrobić”. Zazwyczaj są to chwile, kiedy czujesz się wyczerpany, uszczuplony, przytłoczony i nie jesteś w stanie poradzić sobie z życiowymi stresorami.

Innymi słowy, jeśli mówisz sobie: „Nie mogę już tego robić”, możesz doświadczać objawów wypalenia zawodowego.

Osiągnięcie takiego punktu krytycznego nie jest przyjemne, ale jeśli spojrzy się na to we właściwy sposób, można to potraktować jako sygnał alarmowy do wprowadzenia pewnych zmian w swoim życiu i znalezienia nowych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Przyjrzyjmy się temu, jak może wyglądać wypalenie zawodowe, jakie są jego przyczyny, jak sobie z nim radzić i kiedy może być konieczne szukanie pomocy w zakresie zdrowia psychicznego.

Co to znaczy „nie mogę już tego robić”?

Kiedy słowa „Nie mogę już tego robić” pojawiają się w Twojej głowie, zazwyczaj jesteś w takim miejscu w swoim życiu, w którym czujesz się emocjonalnie, psychicznie i fizycznie niezdolny do radzenia sobie z codziennymi sprawami.

Może pracujesz w bardzo stresującej pracy i przez jakiś czas dawałeś sobie radę, ale potem twój szef podrzucił ci projekt, który wydawał ci się niemożliwy do zrealizowania i osiągnąłeś swój punkt krytyczny.

Być może jesteś rodzicem, który ma do czynienia z cranky, chore dzieci na kilka dni. Dzisiaj dowiedziałeś się, że twój piec musi zostać wymieniony i to była słoma, która złamała wielbłąda.

Wypalenie może przydarzyć się każdemu w każdej chwili, ale najczęściej doświadczają go osoby pracujące lub pełniące role opiekuńcze (rodzice, osoby opiekujące się starszymi krewnymi).

Wypalenie to nie to samo, co uczucie ogólnego zmęczenia czy przytłoczenia. Zazwyczaj ludzie, którzy doświadczają wypalenia, starali się jak mogli, aby utrzymać się w ryzach, ale jedna rzecz po drugiej nawarstwiała się i po prostu nie mieli siły, aby kontynuować.

Symptomy

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) twierdzi, że istnieją trzy cechy definiujące wypalenie. Klasyfikacja WHO dotyczy wypalenia w pracy, ale cechy te można zastosować do innych sytuacji, które mogą spowodować, że doświadczysz intensywnego przytłoczenia i porażki.

Objawy wypalenia zawodowego

Trzy główne cechy wypalenia zawodowego to:

  • Wyczerpana energia i wyczerpanie.
  • Negatywne uczucia, cynizm i chęć zdystansowania się od pracy.
  • Poczucie niemożności dalszego bycia profesjonalnym i efektywnym.

Jeśli doświadczasz wypalenia zawodowego, być może doszedłeś do punktu, w którym odczuwasz brak empatii wobec innych i masz wrażenie, że „po prostu już ci nie zależy”. Możesz mieć wrażenie, że nic, co robisz, nie ma znaczenia i że nie jesteś w stanie niczego osiągnąć.

Wypalenie i poczucie, że „nie możesz już tego robić” może mieć także fizyczne objawy. Mogą wystąpić bóle głowy, bóle brzucha, bóle mięśni oraz zmienione wzorce snu i jedzenia. Wypalenie może również zwiększać ryzyko nadużywania substancji, a osoby, które czują się wypalone, mogą sięgać po narkotyki i alkohol, aby się uspokoić.

Wypalenie a inne problemy ze zdrowiem psychicznym

Możesz doświadczyć wypalenia niezależnie od tego, czy zmagasz się z innymi zaburzeniami psychicznymi, czy nie. Ważne jest jednak, aby odróżnić uczucie wypalenia od zaburzeń psychicznych, takich jak depresja, co pozwoli na postawienie właściwej diagnozy i podjęcie odpowiedniego leczenia.

Zarówno wypalenie, jak i depresja mogą obejmować uczucie wyczerpania, uszczuplenia, oderwania, smutku i niemożności wykonania zadań. O ile jednak wypalenie można leczyć poprzez wzięcie kilku dni wolnego, zmianę pracy, czy dbanie o siebie, o tyle te rzeczy nie są odpowiednie do leczenia depresji.

Jeśli doświadczasz oznak wypalenia zawodowego, poczucia beznadziei, bardzo niskiej samooceny, myśli samobójczych lub podejrzewasz, że możesz mieć depresję, skontaktuj się ze specjalistą od zdrowia psychicznego.

Jeśli masz myśli samobójcze, skontaktuj się z National Suicide Prevention Lifeline, aby uzyskać wsparcie i pomoc od wyszkolonego doradcy. Jeśli Ty lub ktoś z Twoich bliskich znajduje się w bezpośrednim niebezpieczeństwie, wezwij służby ratownicze.

Rozpoznanie przyczyn

Wypalenie zwykle związane jest z pracą lub rolą opiekuna, ale może przydarzyć się każdemu, kto doświadcza nagromadzenia stresu lub znajduje się w sytuacji, w której jego zasoby szybko się wyczerpują, zwłaszcza jeśli nie otrzymuje wsparcia z zewnątrz.

Wiele osób doświadcza wypalenia właśnie teraz w świetle COVID-19. Wypalenie wzrasta i nie jesteś sam, jeśli go doświadczasz.

Do osób najbardziej narażonych na wypalenie należą pielęgniarki, lekarze, nauczyciele i pracownicy socjalni, ale każdy, kto pracuje w zawodzie pełnym odpowiedzialności i presji jest narażony na wypalenie. Osoby należące do społeczności marginalizowanych i działacze na rzecz sprawiedliwości społecznej również mogą być podatni na objawy wypalenia.

Do najczęstszych przyczyn wypalenia należą:

  • Nawarstwianie się obowiązków lub zadań.
  • Brak wsparcia w pracy lub w roli opiekuna.
  • Brak poczucia, że jest się słuchanym lub słyszanym.
  • Branie na siebie zbyt wielu obowiązków naraz.
  • Brak dbałości o siebie lub brak możliwości, aby to robić.
  • Poczucie braku kontroli nad decyzjami.

Jak sobie radzić z tym uczuciem

Jeśli jesteś w miejscu, w którym mówisz sobie: „Nie mogę już tego robić”, nie powinieneś czuć, że jesteś gorszy lub nieodpowiedni w jakikolwiek sposób. Często, gdy ktoś osiągnął ten punkt, to dlatego, że jest zbyt wiele na ich talerzu. Prawda jest taka, że jedna osoba może udźwignąć tylko tyle.

Więc jedną z pierwszych rzeczy, które możesz zrobić, jeśli osiągnąłeś punkt załamania, jest ocena swoich obowiązków życiowych i sprawdzenie, czy jest coś, co można zmienić.

Zadaj sobie pytania takie jak:

  • „Czy to jest właściwa praca dla mnie? Czy może nadszedł czas, żebym poszukał nowej pracy?”.
  • „Czy jest coś, co mogę zdjąć z mojego talerza i oddelegować innym?”.
  • „Czy jest ktoś, kogo mogę wezwać do pomocy przy dzieciach/rodzicach/osobach, za które jestem odpowiedzialny?”.
  • „Czy mogę sobie pozwolić na zatrudnienie kogoś, kto pomoże mi wokół domu, podczas gdy ja zajmę się pracą lub obowiązkami związanymi z opieką? Czy są w mojej rodzinie osoby, które mogą się bardziej przyłożyć do obowiązków domowych?”.
  • „Czy są zobowiązania w moim życiu, które mogę wyeliminować lub odłożyć na teraz, gdy staram się zarządzać innymi obowiązkami?”.

Poza próbą zmiany okoliczności życiowych tak, aby były one łatwiejsze do opanowania, istnieją pewne techniki samoopieki, które możesz rozważyć, aby pomóc w zarządzaniu swoimi uczuciami i energią, tak abyś nie czuł się już tak bardzo zagubiony.

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne (APA) zaleca:

  1. Mindfulness i medytację: Biorąc 5 do 10 minut przerwy mindfulness w ciągu swoich dni może zrobić ogromną różnicę.
  2. Ćwiczenia: Zarówno ćwiczenia sercowo-naczyniowe, jak i trening oporowy to skuteczne metody zarządzania wypaleniem.
  3. Utrzymuj silne granice: Postaraj się nie być „włączonym” przez cały czas; odłącz się od pracy w godzinach wieczornych i w weekendy.
  4. Zbudowanie wspierającego kręgu społecznego: posiadanie kolegów, którym można się wyżalić, lub innych osób w swoim otoczeniu, które rozumieją, przez co się przechodzi, może być terapeutyczne.
  5. Rozważ terapię lub poradnictwo: Wielu terapeutów specjalizuje się w wypaleniu i może pomóc Ci dowiedzieć się, jak przejść przez ten trudny czas.

Ostatnie słowa

Czasami ludzie szybko odrzucają uczucie „nie mogę już tego robić”, myśląc, że powinni spróbować się zahartować lub przeforsować. Ale wypalenie jest czymś realnym i jeśli nie zostanie zaadresowane, może mieć konsekwencje dla Twojego zdrowia emocjonalnego, fizycznego i psychicznego.

Prawda jest taka, że zajęcie się uczuciem wypalenia nie jest oznaką słabości, ale oznaką siły. Przede wszystkim zasługujesz na to, aby czuć się pewnie, dobrze i w pełni sił. Postaraj się nie zniechęcać. Możesz rozpocząć walkę z wypaleniem, wprowadzając nawet jedną małą zmianę już dziś. Małe zmiany sumują się i mają duży wpływ na to, jak się czujesz.

Oceń ten artykuł
psychologiairozwoj.pl

Adblock
detector